Håller på att planera att dra el från huset ut till min ute terrass för ute belysning och belysning i marksten. Skulle behöva råd från forumet vilken typ av mark rör och el kabel som rekommenderas att använda för att gräva ned el i marken.
Har titta på mark rör typ ”gul” ca 5cm omkrets och dragsnöre för att läggas ned i marken och dra en el kabel (3*1,5 mjuk) för ute användning.
Finns det rekommendationer, regler som man skall ta hänsyn till när man gräver ned el i mark så som djup, fyllnads material runt el röret, märkning, hur röret skall dras/kopplas mm ?
 
Mikael_L
Behöver du rör då? Man kan vara ute efter möjligheten att byta kabel. Men en bra jordkabel håller fint i 50år, så troligen skrotas eller förändras belysningen innan.

N1XV är en fin och modern kabel för att lägga i mark, den behöver inte ligga i rör.
http://www.elbutik.se/product.html/kraftkabel-/-jordkabel-n1xv?category_id=2099

Är det förläggning på din egen tomt så är det lite oklart med regler om förläggningsdjup och sånt. Det saknas nog några riktiga regler, utan det blir det något mer luddiga att det ska vara säkert och inte riskera människor djur eller egendom.

Kan du få ner kabeln på 35cm djup är det jättebra. kabeln ska omgärdas av snälla material, såsom sand, stenmjöl typ. Ett gult märkband 15 cm ovan.

Är det en lång kabel kan det bli krav på säkring med låg märkström eller grov kabel. För att uppfylla det så kallade utlösningsvillkoret, som ska säkra att anläggningen blir strömlös tillräckligt snabbt vid ev kortslutning. Kan vara en viktig parameter ifall någon råkar sätta spaden i kabeln.

Glöm ej jordfelsbrytaren. Jag anser att detta är nyinstallation som kräver JFB om det inte redan finns.
 
ullberg
Och ska du ha gulrör är den vanligaste kabeltypen EKLK, och den är allt annat än "mjuk" som du skriver. Jag har svårt att tro att det finns en mjuk kabel som är godkänd för markförläggning (det är skillnad på kabel godkänd för utomhusbruk och kabel godkänd för markförläggning)

/U
 
Mikael_L
ullberg skrev:
Och ska du ha gulrör är den vanligaste kabeltypen EKLK
Ehh ????

Varför skulle den vara vanligast?
Jag tror inte att det är många meter EKLK som läggs i marken av elektriker i alla fall. Det är väl hempularalternativet väl?

EKKJ och N1XV tror jag är vanligast i mark (men jag kan ha fel).
Båda kan läggas både med och utan rör. EKKJ är styv och svårjobbad, N1XV betydligt smidigare, men att kalla den mjuk , ja det gör man ju inte. ;)
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L skrev:
Ehh ????

Varför skulle den vara vanligast?
Jag tror inte att det är många meter EKLK som läggs i marken av elektriker i alla fall. Det är väl hempularalternativet väl?

EKKJ och N1XV tror jag är vanligast i mark (men jag kan ha fel).
Båda kan läggas både med och utan rör. EKKJ är styv och svårjobbad, N1XV betydligt smidigare, men att kalla den mjuk , ja det gör man ju inte. ;)
En snabb googling säger att du har helt rätt och jag uppenbarligen fel, någonstans fick jag för mig att dessa två skulle läggas utan skyddsrör, men jag inser orimligheten i detta, får skylla på feberyra ;)

Att all kabel godkänd för utomhusbruk inte är godkänd för markförläggning står jag dock fast vid, ex. EKK som inte får markförläggas.

/U
 
Mikael_L
ullberg skrev:
Att all kabel godkänd för utomhusbruk inte är godkänd för markförläggning står jag dock fast vid, ex. EKK som inte får markförläggas.

/U
Japp.
EKK, gummikabel, EQQ, EKRK är t.ex. inte tillåtna i mark, vare sig med eller utan skyddsrör.
Står det inte explicit markförläggning som användningsområde är det inte godkänt.

I Ts kläder skulle jag köpa och gräva ner 3g1,5 N1XV och gräva ner 35-40 cm utan skyddsrör. Men med kabelmarkeringsband. Där kabeln går upp genom markytan skulle jag nog använda något rör som skydd mot gnagare och yttre våld. Ev halvmeters bitar av 20mm VP-rör.
Eller U-plåt, eller kanske metallrör, allt beroende på hur det ser ut.
 
Hej, tack för era tips till mitt el-projekt,
Jordfelsbrytare är installerad i centralen och det finns gott om möjligheter att lägga El kabeln/skyddsröret på djupare än 35 cm (ca 60cm) djup innan terrassytan skall fyllas igen med fyllnadsmaterial typ makadam/stenkross.

Känner inte till just den typen av el kabel N1XV, skall åka till bygghandel och kolla i kväll. Men anser ni att det är ett onödigt arbete och kostnad att använda sig av skyddsrör?
Tanken/planen var att lägga ner skyddsröret i fyllnadsmaterial stenkross 0/18 och dra kabel när terrassen var igenfylld och stenplattor på plats. Eller skall jag tänka om och köpa markkabel N1XV och göra som du föreslår Mikael_L?


 
Inget fel om du lägger kabeln på 60 cm djup. Det bästa är om du kan lägga fina massor runt kabeln och en decimeter upp, typ matjord eller 0-4 grus, har du otur annars kan någon gnaga sig genom manteln när du packar eller efter några år. Glöm ej skyddsband.
Inget fel att lägga den i rör heller.
 
Mikael_L
Det är som sagt inget fel med rör. Skyddsrören kostar en hel del pengar, med tanke på vilken enkel produkt det är.
Men har du skyddsrör så behöver du å andra sidan inte vara fullt lika noga med fint och mjukt material runtom.

N1XV verkar inte ha hittat till byggvaruhusen än, kollar man olika bygglador, Biltema Jula osv brukar man endast finna EKKJ.

elbutik har så pass bra pris att det ofta går på ett ut med frakten även om du beställer relativt lite saker.
 
Aceflex är ganska mjuk. Den har RK istället för EK och FK.

//Patrik
 
Jag brukar föredra Aceflex. Har för mig att jag sett den på Bauhaus faktiskt.
 
Jag, var runt till olika bygghandel, men som du skriver Mikael_L så var det ingen lycka med att hitta just N1XV kabel utan det var mest EK kabel. Hittade en om jag minns rätt EKKJ som skulle vara för att läggas ned i mark, skulle den funka? Ursäkta en novis, men vad är Aceflex, är är det en kabel typ? skall ta mig till Bauhaus i dag för att titta om de har Acrflex hemma.
 
EKKJ funkar till ditt ändamål, fördelen med denna är att den har koncentrisk skärm och passar till alla ändamål. N1XV har PEX-isolerade ledare som är starkare och klarar mer värme. ACEFLEX är en N1XV med tunnare kardeler vilket gör den böjligare.
Köper du EKKJ utgör skärmen jord.
 
Den främsta skillnaden är att EKKJ:n är mer svårjobbad/tar längre tid att koppla in.

//Patrik
 
Men om man sväljer att EKKJ är lite besvärligare att montera så är det en bättre kabel ur skyddssynvinkel, både skydd mot mekaniskt våld och EMC. Och jag vet inte om ACEFLEX är så mycket enklare att montera - ledarisoleringen är ju seg som snor!
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.