Efter att ha läst inläggen i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1 så har jag några frågor angående el och eldragning i köket

Kyl och frys vet jag att man kan köra på vanliga jordade 230V uttag, gäller det även diskmaskin? Kan man skarva vidare ett befintligt 230V uttag i köket så man kan ansluta micro, diskmaskin, fläkt och kyl/frys till det? Särskilt eftersom kyl och frys skall stå mitt emot fläkt/diskmaskin.. Vad är bästa sättet att ansluta dessa apparater, förutsatt att jag ansluter inbyggnadshällen/inbyggnadsugnen på uttaget som spisen är inkopplad på idag?
 
tycker du ska ha separata säkringar till kyl/frys/diskmaskin...........micro o lite annat på en säkring
 
Diskmaskin har vanlig 230 stickpropp för det mesta så inga problem där inte
 
Frågan är om jag har det valet.. har precis köpt en lägenhet (får tillträde 1/4), och där sitter ett relativt nytt säkringsskåp med automatsäkringar. Elöversynen borde ha skett för <5 år sedan, fastigheten är från 50-talet. Spisen som sitter där idag är <10 år gammal, och den är inkopplad på 1-fas 230V med en 20A säkring.

Skall nog till lägenheten nästa vecka och prata med föreningen (får säkert kika runt lite mer i lägenheten då), vad skall jag kolla efter? Vill gärna veta lite detaljer innan jag pratar med en elektriker, har inte så stor lust att ta dit en för att "titta runt lite".
 
Bör väl kanske tillägga att när det kommer till el så har jag absolut ingen aning. Tummen sitter inte mitt i handen, snarare i r*ven :p Håller mig till mina kära små penslar och rullar.

Så alla tips om vad jag skall tänka på innan jag blandar in elektrikern mottages tacksamt.
 
El_-micke skrev:
tycker du ska ha separata säkringar till kyl/frys/diskmaskin...........micro o lite annat på en säkring
Jag har kyl, spisfläkt, mikrovågsugn, bänkdiskmaskin och dessutom ett par datorer, hittils har ingen säkring löst ut. Eller jo, huvudsäkringen till den fasen, vid mätartavlan, har löst ut en gång, men jag flyttade runt på vilken fas som driver vad i spisen så att ugnen går på den fas som är minst lastad i övrigt och sen dess har det gått bra.

(märkligt nog är det förresten inte samma "fasföljd" i centralen i huset och vid mätartavlan, "fas 2" i huset är inte mittensäkringen vid mätartavlan)

(ja, jag vet att det inte är så vettigt att dra jordad skarvsladd kors och tvärs i huset men uttaget vid diskbänken var det närmaste datorn i väntan på seriösare dragning. Utan skyddsjord fungerar inte åskskydd för bredbandet o.s.v. riktigt bra).


Fast givetvis är det såklart bäst att dela upp på fler säkringar.

Glöm bara inte att ju fler säkringar man delar upp lasterna på destå större risk är det att man istället löser ut en huvudsäkringt vid överlast, och då blir det mörkare, närmare bestämt kolmörkt om det är en lägenhet med enfaselektricitet i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.