Ja, mycket skall man vara med om

Vi har bott i huset drygt ett halvår och allt har fungerat prima. Huset är byggt -54 och tillbyggt -75.

Nu har vi plötsligt halva huset och garaget utan ström. MEN, när jag slår på spisen - så fungerar elen igen! Fantastiskt … konstigt


Någon med erfarenheter vad detta är? Vi ska ringa elektriker under morgondagen men skulle vara bra för nerverna att kunna få någon gissning om vad som hänt/händer …
 
#el
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
Kolla huvudsäkringarna
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Min gissning är att en eller möjligen två huvudsäkringar gått . Kolla dem.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ni har en lite äldre 400V spis va?
 

Bästa svaret

Som du fått svar, det har gått en huvudsäkring. Förr när jag jobbade som elektriker så kunde folk ringa med detta ”fenomen”. Många ville inte tro mig när lösningen var så enkel. Skälet till att det fungerar när spisen är på är att den fas som är spänningslös får bakmatning via ett värmeelement i spisen.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ni har en lite äldre 400V spis va?
Japp, en väldigt gammal sådan
 
Jag har varit med om liknande ( elen funkade bara när ugnen var på) fast i lägenhet, då hjälpte det inte att återställa säkringarna i lägenheten utan vaktis fick återställa säkringen till ”tredje fasen” i källaren.

El är en av mina svaga punkter, kan någon kunnig kanske förklara varför det blev så här. Att elen typ funkar fast säkringen går. Det här var nästan 20 år sedan och då var huset ganska nytt men jag kan inte minnas om det fanns jordfelsbrytare.

Edit: svaret kom i tråden när jag skrev frågan
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Jag har varit med om liknande ( elen funkade bara när ugnen var på) fast i lägenhet, då hjälpte det inte att återställa säkringarna i lägenheten utan vaktis fick återställa säkringen till ”tredje fasen” i källaren.

El är en av mina svaga punkter, kan någon kunnig kanske förklara varför det blev så här. Att elen typ funkar fast säkringen går. Det här var nästan 20 år sedan och då var huset ganska nytt men jag kan inte minnas om det fanns jordfelsbrytare.

Edit: svaret kom i tråden när jag skrev frågan
Om du tänker dig 3 faser i centralen och en huvudsäkring går så när den 3 fasiga varmvattenberedaren eller spisen går i gång så saknas en fas ända ut till mätaren. Eftersom 3 fasiga objekt ska ha minst 2 faser för att fungera , så går spänningen genom värmeelementen tillbaka. Och då blir det spänningsfall som gör att annat på den fasen går på sparlåga. Kan till och med bli så att när du startar spisen så tänds taklampan. Så om en huvudsäkring går , så kan en del av huset gå på sparlåga eller utebli helt, svart i en 1/3 av huset. Hänger du med. Det med jordfelsbrytare finns eller inte finns påverkar inte.
 
Aha.. ja, mina föräldrar hade en huvudsäkring som stängde av jordvärmen när det var 30 minus, men för dem var allt dött - precis som du skriver, jag blev fintad av att allt fungerar när jag lagar mat Tack för svaret! Ska testa och se om lösningen blir enkel (hoppas det )
J Johan456 skrev:
Som du fått svar, det har gått en huvudsäkring. Förr när jag jobbade som elektriker så kunde folk ringa med detta ”fenomen”. Många ville inte tro mig när lösningen var så enkel. Skälet till att det fungerar när spisen är på är att den fas som är spänningslös får bakmatning via ett värmeelement i spisen.
QUOTE="Johan456, post: 4602750, member: 189520"]Som du fått svar, det har gått en huvudsäkring. Förr när jag jobbade som elektriker så kunde folk ringa med detta ”fenomen”. Många ville inte tro mig när lösningen var så enkel. Skälet till att det fungerar när spisen är på är att den fas som är spänningslös får bakmatning via ett värmeelement i spisen.[/QUOTE]
 
Nu fungerar allt igen! Tack för alla svar, guld värda!

En huvudsäkring hade gått, men ”pluppen” hade bara lossnat lite grann så när jag kollade såg det ut som allt var ok, men när jag letade lite på den så såg jag att den satt lite löst

Nästa fråga, kräver detta någon sort genomgång av elektriker? Eller är det bara att hålla lagret med säkringar påfyllt?



H husmor21 skrev:
Ja, mycket skall man vara med om

Vi har bott i huset drygt ett halvår och allt har fungerat prima. Huset är byggt -54 och tillbyggt -75.

Nu har vi plötsligt halva huset och garaget utan ström. MEN, när jag slår på spisen - så fungerar elen igen! Fantastiskt … konstigt


Någon med erfarenheter vad detta är? Vi ska ringa elektriker under morgondagen men skulle vara bra för nerverna att kunna få någon gissning om vad som hänt/händer …
 
H husmor21 skrev:
Nu fungerar allt igen! Tack för alla svar, guld värda!

En huvudsäkring hade gått, men ”pluppen” hade bara lossnat lite grann så när jag kollade såg det ut som allt var ok, men när jag letade lite på den så såg jag att den satt lite löst

Nästa fråga, kräver detta någon sort genomgång av elektriker? Eller är det bara att hålla lagret med säkringar påfyllt?
Normal slitage av säkrignen förmodligen
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Börjar det hända frekvent, så bör du låta en elektriker titta på det. Bäst är ju om man inser vad som löste huvudsäkringen. Typ att du börjat ladda elbil samtidigt som kaffebryggaren, brödrosten och vattenkokaren var igång.
Börjar den spontanutlösa även när inget mer än någon lampa är igång, så bör du kalla på elektriker akut.
 
Kan man härleda det till att du startat något speciellt eller liknande så är det ingen fara, typ att man startat TM/TT diskmaskin och spis samtidigt så kan ju det vara en förklaring. Händer det mer sporadiskt och ofta utan någon riktig förklaring så är det en bra idé att gå igenom anläggningen
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Försök att tänka på vad ni gjorde när strömmen försvann, tex tvättmaskin/spis-ugn / kanske kaffebryggare på och något värmeri för huset. Då kan det bli för mycket om allt är på.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du tänker dig 3 faser i centralen och en huvudsäkring går så när den 3 fasiga varmvattenberedaren eller spisen går i gång så saknas en fas ända ut till mätaren. Eftersom 3 fasiga objekt ska ha minst 2 faser för att fungera , så går spänningen genom värmeelementen tillbaka. Och då blir det spänningsfall som gör att annat på den fasen går på sparlåga. Kan till och med bli så att när du startar spisen så tänds taklampan. Så om en huvudsäkring går , så kan en del av huset gå på sparlåga eller utebli helt, svart i en 1/3 av huset. Hänger du med. Det med jordfelsbrytare finns eller inte finns påverkar inte.
Hmm, jag tror jag förstår, el är inte helt lätt att greppa. Att jag funderade på om en jordfelsbrytare kunde ha påverkat beror på att orsaken till att alla säkringar i min lägenhet och en huvudsäkring gick samtidigt berodde på en riktigt rejäl kortslutning (som på ett pinsamt sätt orsakades av mig)

Det var en jordad apparat i ett jordat uttag som orsakade kortslutningen så jag funderade kring jordfelsbrytare, om det fanns och om det kunde påverka.

Jag får nog ta och starta tråden ”lär mig allt om el, jag kan inget”. För det är inte helt ok att inte förstå hur vårt elsystem fungerar
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.