Hej!

Köpte i somras ett hus byggt i slutet på 60-talet! Gissar att en del tillägg och ändringar gjort med elen sen det byggdes!

Är nu igång med renovering av ytskikt och köpt nya eluttag, doslock etc! Ett återkommande problem är att dosorna ser ut som på bilden! Ett virrvarr av kablar och dosorna är överfulla och sitter dessutom inte fast riktigt så det går inte att sätta doslock på, både på grund av detta och att gipsväggen runt är helt smulig!

Vad gör man?
Ska man nysta i detta själv och byta ut kopp, sätta dit ny gipsskiva runt och få det fräscht? Eller bara ringa in en elektriker som gör allt?

Tack på förhand!
 
  • Ett hål i en vit vägg visar elektriska kablar och röda anslutningshättor i en installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter mer som ett snickarjobb än eljobb.

Men du kan prova dosclips och skruvat lock.

Skruv med Phillips huvud och en klämma, sannolikt för kabelfixering, i metall med isolering.

I värre fall får man såga ut en större fyrkant och byta dosan och lappa igen med en ny bit gips.

Men ser jag tre ledare kl 5 som löper utanför kanten på dosan?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter mer som ett snickarjobb än eljobb.

Men du kan prova dosclips och skruvat lock.

[bild]

I värre fall får man såga ut en större fyrkant och byta dosan och lappa igen med en ny bit gips.

Men ser jag tre ledare kl 5 som löper utanför kanten på dosan?
Tack! Ska kika på dessa!

Det stämmer! Vet inte om det är för att dosan blev full eller om det var enklast att bara skarva in en till kabel utanför koppen!
 
Det var ju inte så snyggt. Det får inte gå lösa trådar bakom gipset. Så om du skall snygga till det kanske du måste dra nya rör också. Dosan brukar sitta fast i reglarna bakom och sedan sticka ut så att den kommer till gipsets ytterkant.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det var ju inte så snyggt. Det får inte gå lösa trådar bakom gipset. Så om du skall snygga till det kanske du måste dra nya rör också. Dosan brukar sitta fast i reglarna bakom och sedan sticka ut så att den kommer till gipsets ytterkant.
Vad jag kan se så går den i ett rör som slutar precis utanför koppen så bara lösa trådar över koppens kant! Men inte snyggt!
 
L LP7 skrev:
Vad jag kan se så går den i ett rör som slutar precis utanför koppen så bara lösa trådar över koppens kant! Men inte snyggt!
Det gör ju saken lite enklare. Finns det lediga anslutningar på dosan? Ofta skiljer man mellan apparatdosor och kopplingsdosor där kopplingsdosorna brukar vara lite större och ha fler röranslutningar. Den ser ju ganska välfylld ut på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.