Jag behöver komplettera elsystemet i vår båt och det är ett riktigt svart hål kunskapsmässigt för mig. Jag har hempulat lite med den "riktiga" strömmen hemma så där känner jag mig hyfsat trygg på grunderna.

Eftersom jag aldrig har rört elen i en båt så kan jag bara det mest summariska med att man kopplar Batteri -> Huvudbrytare -> El-panel -> Förbrukare.
Som det ser ut i min båt just nu så verkar alla förbrukare ha en egen matning direkt från el-panelen, det finns alltså inga extra kopplingsdosor någonstans. Är det ok att dra en matning från el-panelen till en kopplingsdosa och koppla vidare eller är det förbjudet i 12V sammanhang av någon anledning?

Det jag ska göra är att koppla in en el-toalett samt en tömningspump för septiktank. Dessa drar ju en hel del ström så det känns onödigt att dra flera grova kablar genom hela båten då dessa ändå inte kommer att köras samtidigt. Är det ok för mig att koppla dessa i en kopplingsdosa närmast där de sitter?
 
Går ju även att koppla en förregling med en omkopplare, så att de ej kan köras samtidigt, istället för en dosa.

Handritad skiss av en elschema med en omkopplare och två enheter märkta "TDA" och "PUMP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst går det med uppdelade kretsar. I båtar är dock varje kopplingspunkt en extra risk ur korrosionssynpunkt. Man ska ha grejer som är tänkta för marint bruk. Kablar bör vara förtennt koppar. Kopplingsplintar av god kvalitet och lätt åtkomliga för kontroll.
Jordningen (eller minuspolen) kan vara lite speciell i båtar. Du verkar ha en lite större båt så det kan vara en bra idé att köpa en liten bok om le för båtar.
 
  • Gilla
pellesandberg
  • Laddar…
Klart du kan koppla så. Har du dessutom bra avsäkrat kan du säkert köra båda pumpen och toan samtidigt om det skulle behövas någon gång. Det hela hänger nog på vad du har för säkring i din panel. Kolla på pumpen och på toaletten hur många ampere de drar och dimensionera kablage och säkringar till det.

Angående förtent koppar tycker jag det är overkill men använd åtminstone RK-kablage, de är lite mer flexibla och vibrerar inte sönder lika lätt som EK eller FK.
 
Fördelen med förtent koppar är att den inte oxiderar lika fort som ren koppar vid kontakt med fukt och salt. Det är värt besväret att använda förtent på båt. Annars har du garanterat oxid och dålig kontakt redan nästa år. Har bytt allt i min båt och har inte längre problem med dålig kontakt.
 
Kan även vara läge att botanisera lite hos någon bilstereoförsäljare. Finns mycket fina 12v grejer som används inom bilstereo.
 
Ljus Ljus skrev:
Fördelen med förtent koppar är att den inte oxiderar lika fort som ren koppar vid kontakt med fukt och salt. Det är värt besväret att använda förtent på båt. Annars har du garanterat oxid och dålig kontakt redan nästa år. Har bytt allt i min båt och har inte längre problem med dålig kontakt.
Själv har jag slutat med förtent men kan inte se att jag fått några problem. Original i båten är det inte heller förtent men det har hållit bra sedan 81. Däremot är det viktigt att man har ordentliga pressverktyg så man får kabelskorna riktigt pressade.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag behöver komplettera elsystemet i vår båt och det är ett riktigt svart hål kunskapsmässigt för mig. Jag har hempulat lite med den "riktiga" strömmen hemma så där känner jag mig hyfsat trygg på grunderna.

Eftersom jag aldrig har rört elen i en båt så kan jag bara det mest summariska med att man kopplar Batteri -> Huvudbrytare -> El-panel -> Förbrukare.
Som det ser ut i min båt just nu så verkar alla förbrukare ha en egen matning direkt från el-panelen, det finns alltså inga extra kopplingsdosor någonstans. Är det ok att dra en matning från el-panelen till en kopplingsdosa och koppla vidare eller är det förbjudet i 12V sammanhang av någon anledning?

Det jag ska göra är att koppla in en el-toalett samt en tömningspump för septiktank. Dessa drar ju en hel del ström så det känns onödigt att dra flera grova kablar genom hela båten då dessa ändå inte kommer att köras samtidigt. Är det ok för mig att koppla dessa i en kopplingsdosa närmast där de sitter?

Ja, det är OK att förgrena dessa och lägga dem på en säkring. Det är ju lätt att se till att aldrig köra pumpen och toan samtidigt. Och förtent är bäst, men det går ofta bra med kopparledare bara man ser till att alla kopplingspunkter är skyddade. Bäst är pressning med bra tång (inte sådan man köper på macken) sedan konsistensfett och krympslang på det. Då tål det västkustklimat.

Ett problem med båtar är dock spänningsfall, så det skadar inte att titta på sina nomogram och dimensionera därefter. Detta är särskilt viktigt vid längre ledningar som kan få så stort spänningsfall att en säkring inte löser ut; ledningsresistansen blir för stor. Det är antagligen inte ett problem för din toa, men det är något man skall ha i åtanke.

En bra bok är Elsystem ombord. Där står allt du behöver veta. Och en hel del till.
 
Tack för alla råd så här långt.

Då kommer jag att köra enligt upplägget att koppla in en grövre matning direkt efter huvudbrytaren och sedan förgrena ut den till toaletten och tömningspumpen i andra änden av båten. Det är ingen risk att dessa två kommer att köras samtdigt så det bör inte vara något problem.

Jag har en fråga angående säkringar. Bör jag sätta en grövre säkring nära huvudbrytaren där jag kopplar in mig och sedan sätta en lite klenare säkring precis innan toalletten? Jag har tänkt att använda en 10mm eller 16mm kabel så det bör väl bli runt 35-50A säkring i början och sedan en 25A säkring precis vid toaletten.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag har en fråga angående säkringar. Bör jag sätta en grövre säkring nära huvudbrytaren där jag kopplar in mig och sedan sätta en lite klenare säkring precis innan toalletten? Jag har tänkt att använda en 10mm eller 16mm kabel så det bör väl bli runt 35-50A säkring i början och sedan en 25A säkring precis vid toaletten.
Nej, du bör ha en säkring som skyddar hela kabeln, och i den mån det behövs, också apparaten. För att kunna uttala oss om storleken så måste vi också veta längden på kabeln, och hur mycket apparaterna drar max.

Och det låter mycket med så grov kabel för en toa/pump. Även om det är långt. Men vi måste som sagt veta lite mer för att kunna uttala oss. Eftersom det inte rör sig om apparater som är extremt strömkrävande, eller som är på särskilt länge så kan man tillåta sig lite effektförlust i kabeln, det är inte hela världen bara man får bra funktion.

Du skall också sträva efter att ha så liten säkring som möjligt, inte så stor som möjligt. 25A för en pump/toa låter också det i mesta laget. (Om du vill leka lite med dimensionering så kan du exv. använda den här sidans kalkylator).
 
Redigerat:
harry73
Kom då ihåg att man behöver dubbla längden (fram och tillbaka)
 
25A är en vanlig säkringsstorlek för 12V-toaletter.
 
Enligt manualen ska toaletten ha en 25A säkring. Kabellängden bör bli upp mot 8 meter enkel väg när man räknar in alla svängar och knixar Enligt manualen bör man ha 10mm kabel vid kabellängder över 12m så det tänkte jag ta. Om jag skulle dra kabeln som en tvättlina rakt genom båten så räcker nog drygt 3 meter men då gnäller nog resten av familjen...

Men om jag fattar rätt så bör jag alltså nöja mig med en 25A säkring i "början" av kabeln och inte sätta någon lokalt vid toaletten?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Enligt manualen ska toaletten ha en 25A säkring. Kabellängden bör bli upp mot 8 meter enkel väg när man räknar in alla svängar och knixar Enligt manualen bör man ha 10mm kabel vid kabellängder över 12m så det tänkte jag ta. Om jag skulle dra kabeln som en tvättlina rakt genom båten så räcker nog drygt 3 meter men då gnäller nog resten av familjen...

Men om jag fattar rätt så bör jag alltså nöja mig med en 25A säkring i "början" av kabeln och inte sätta någon lokalt vid toaletten?
Ja, ta du 10mm2, det bör fungera utan problem. Och sätt som sagt en 25A säkring i början av kabeln. Finns ingen anledning att sätta flera säkringar, och några bra anledningar att bara sätta en.
 
Tack för alla svaren. Nu vet jag hur jag ska gå vidare.
Jag hoppas att jag hinner med lite förberedelser i helgen så jag får höra av mig efter det om det dyker upp några nya frågetecken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.