Hej!

Vi sitter och planerar ombyggnation av ett mindre badrum och har några frågor som jag hoppas att ni forumrävar kan hjälpa mig med:

1. P.g.a. av utrymmesbrist så skulle vi vilja montera handdukstorkar inne i duschen (se bild). Handdukstorken som vi fundera på att använda är en INR Line, eldriven 230V AC och IP44 klassad:
https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteringsanvisning__fe838d73-d013-4ca0-baac-de848ea3fd4b.pdf
Det är ca 90 cm från duschen till väggen där handdukstorkarna sitter på.

2. I nischen tänker vi oss 3st spotlights av typen Hide-a-lite VP IP44
https://www.hidealite.com/ui/produc...t=False&hash=4422BECCA6CBBFA346972D68DBD4DD01

Vad är er bedömning? Är dessa monteringar OK eller inte?

3D-ritning av ett litet badrum med dusch, handdukstork, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett mindre badrum med planerad placering av handdukstorkar och duschnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spottar ja
Handdukstork nej , inte 230 v i dusch
 
J Jon82 skrev:
Spottar ja
Handdukstork nej , inte 230 v i dusch
Tack för ditt svar Jon82
Är det helt kört att få ha 230V i duschen?
Det jag kan tolka utifrån den här .pdf:en (https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf) så är det OK att montera handdukstork i "Område 1", men jag har säkert missat någon annan regel som gör det omöjligt...

Har du någon djupare förklaring till varför det inte är OK med 230V i duschen?
 
tommib
Det är en dålig idé ur säkerhetssynpunkt helt enkelt.

Det är inte direkt otillåtet med placeringen men det är som sagt olämpligt. Jag skulle säga att handdukstorken kommer utsättas för vattenbesprutning och då ska den hålla minst IP X5. Dessutom beror det på hur den ansluts, om det är via kopplingsdosa så finns det inte några bra manschetter (eller fanns inte för några år sen iaf) för tätskiktets anslutning mot dosan vilket gör att det blir en fuktskaderisk.

Generellt så ska material som förekommer i område 1 (vilket detta är) hålla IPX4 och vara fast anslutet.
 
  • Gilla
Jon82
  • Laddar…
BirgitS
Är det inte så att alla genomföringar i väggen, förutom rören till duschblandaren, är förbjudna inne i duschen?

Det ser väl ut att finnas plats bredvid dörren för två Line.
 
tommib
Det är väl Säker Vatten och gäller vattenrör? Men visst, det blir konstigt.

Som sagt, det är en dålig idé av många skäl att ha torkarna där.
 
richardtenggren
Håller med om att det känns som en dålig idé, men om man flippar handdukstorkarna då?
Finns väl lösa hängare till vissa INR-torkar? Då placeras dosan en bra bit upp på väggen och det finns väl något höjdkrav för IP-klassningen?
 
tommib
225 cm, fritt ur minnet. Fortfarande en dålig idé ur elsäkerhetssynpunkt.

Edit: För el alltså. För vatten gäller 200 cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tack alla för era inspel!
Det blir helt klar att hitta en alternativ placering för handdukstorken, alternativt att ha en uppsättning med icke uppvärmda krokar/stänger istället.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.