Ska lägga ca 15 kvadrat el golvvärme under klinker i entrén.
Var hittar man billig klinker som ändå håller och har garantier? Några tips? :)
 
Hej

AMIK Golvvärme har schysta priser på elgolvvärme, jag betalade 2000:- för 4 m2 inkl en digital termostat samt givare såklart :)

Ebeco ligger nog på cirka 3000:- för samma och T2 ligger på säkert 4000-5000:-

Jag köpte golvvärmen på FF Kakel i Göteborg samt klinkers, mitt klinkers kostade 380:- per m2 har dom i nästa hela nedervåningen och tycker det är ett bra pris för snygga granitklinker plattor :)

Annars har säkerligen Hornbach & Bauhaus okey grejer för ca 150-250 per m2 ( Bauhaus i Göteborg är inget bra så gå inte dit om du behöver fråga nåt, däremot satsar Hornbach på mycket och väldigt kunnig personal, där köper jag nästan allt till huset :) )
 
Hur billigt vill du egentligen lägga?
Det är ju inte direkt jätteenkelt att byta ut slingan om den slutar fungera så jag skulle tro att det nog är bättre att lägga några hundringar extra för att få en med bra kvalité istället...

Billigaste du hittar är nog paketen på bauhaus/Hornbach, alternativt beställa från Tyskland.
 
Hur tätt måste man lägga ? Måste man "fylla" hela golvet med slingor eller räcker det med att sätta en här och där? Tänkte om värmen kanske sprider sig ändå? : )
 
Det beror på vilken effekt du vill ha. För tätt kan du inte lägga, då kan de bli överhettade. Det är olika på olika fabrikat.
 
10 cc/mått ( 10 centimeter emellan kablarna ) Är du osäker på läggningen så anlita en elektriker, är viktigt att man lägger givarkabeln med rätt U-båge vid anslutning mellan golv / vägg så att man utan problem kan dra ut den och stoppa in en ny när den går sönder, den går sönder långt före värmekabeln gör det! Samt att allt SKALL kopplas in via jordfelsbrytare !
 
Kom också ihåg att ta bilder och märka upp på väggen så man tydligt ser var slingorna går. Detta är bra att ha sen om du ska montera något i golvet i framtiden så vet du var slingorna går.
Du ska även ha ett visst avstånd från vägg och avloppsrör. Köper du ett färdigt kit är det tydliga instruktioner med.
 
"Märka på väggen" kanske behöver förtydligas... :surprised:
Lägg t.ex. tejp eller nåt upp en bit på väggen när du tar bilderna och markera måtten från vägg där märkena sitter så kommer du exakt att kunna hitta slingorna. Har man bara mått är det lätt att i framtiden bli osäker från vilket håll man mätt och/eller t.o.m. i vilken riktning slingorna ligger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.