Hej,

Jag misstänker att golvvärmen/termostaten i vårt badrum har problem.

I höstas kom det stundtals ett missljud från termostaten, lite som att den var mitt mellan PÅ/AV och slog om väldigt fort så det blev som ett svagt brummande. Detta åtgärdades genom att bara ändra termostatläget lite.

Under vintern har det ej varit mer missljud förrän härom natten (jag var ej hemma) men min fru stängde då av den. Igår morse sattes den på igen och idag reagerade jag på att det inte känns varmt.

Jag vet att det brukar ta ett tag innan man märker av värmen, men jag tycker att den borde ha börjat komma nu.

Termostaten beter sig i övrigt som den brukar och lampan går igång runt 2:an på skalan.


Så om någon har något tips så är det välkommet. Är ej någon amatörelektriker så jag gillar inte att öppna och pilla på grejer jag inte har koll på.


Jag har mailat stort sett samma text till min lokale elektriker, men i väntan på svar tänkte jag skriva här också.


Jag har provat att kolla efter spänning med min mätarpenna, och den reagerar inte när värmen är PÅ. Men jag vet inte om den ska reagera öht... Men den reagerar iaf i väggen när jag testar tända/släcka takbelysningen i badrummet.





Bifogar bild på termostat.
 
  • Beige termostat på vägg med inställningshjul och lysande röd lampa, flankerad av kakel och list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reläet brukar lägga av i dessa termostater. För exakt kontroll krävs att du mäter med ett instrument på enhetens skruvplintarna.
Kan du inte det, så räkna med att byta termostaten.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
E etompau skrev:
Reläet brukar lägga av i dessa termostater. För exakt kontroll krävs att du mäter med ett instrument på enhetens skruvplintarna.
Kan du inte det, så räkna med att byta termostaten.

Tack. Kanske det här surrandet som uppstått ibland också går att förklara med detta?
 
Fishdoc Fishdoc skrev:
Tack. Kanske det här surrandet som uppstått ibland också går att förklara med detta?
Kan vara så, det kan också vara annat fel på elektroniken som gör att reläet står och klapprar.
Inte mycket att göra än att räkna med ett byte av termostaten. Ny termostat måste fungerar med nuvarande sensor.
Utgår från att elektrikern har kännedom om detta.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan vara så, det kan också vara annat fel på elektroniken som gör att reläet står och klapprar.
Inte mycket att göra än att räkna med ett byte av termostaten. Ny termostat måste fungerar med nuvarande sensor.
Utgår från att elektrikern har kännedom om detta.
OK. Ja får räkna med det. Finns ju värre grejer. Ja, de får titta på det. Antagligen är det samma firma som installerade den för 20 år sen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.