Y
Påväg att bygga badrum.

Lutar åt att bryta upp hela golvet och lägga nytt så möjligheter finns i sig.

Men, detta golvet är högt redan nu och lägga vattenburen golvvärme skulle väl bygga väldigt mycket mer uppåt vilket är oacceptabelt.

Då är det de där tunna elektriska golvvärmarna, men sticker inte elräkningen iväg om man ska driva sånt? eller är de inte så törstiga?
 
Ett golv behöver du knappast bekymra dig om, jag har fem stycken och inte så farliga elräkningar.
 
Y
så mycket pengar jag kommer lägga i bergvärme och nya rör osv så hade det ju varit kul att drivit golvvärmen på den, men skulle haft någon som inte byggde så mycket uppåt
 
Precis hur mycket det kostar beror på badrummets storlek och golvets isolering. Dock har du värmepumpens värmefaktor mellan kostnaden för att värma med värmepump eller direktel. Är det ett litet badrum blir det troligen inga stora pengar bara för att det kostar tre gånger så mycket, men lite sticker det väl i ögonen ändå? Värmepumpen skall ändå in och rummet skall ändå renoveras. Det lär vara likvärdiga kostnader för bygget, men resultera i en tredubbel driftkostnad eller liknande.

Erik
 
Men man kan ju inte jämföra vattenburen golvvärme och elgolvvärme rakt av. Den vattenburna golvvärmen har du ju för att värma upp huset. Den kommer att vara kall eller halvkall när du inte behöver värma huset eller bara behöver värma lite... (Klinkers är kallt, så när du endast behöver svag värme för uppvärmningens skull kommer du att uppleva de som kalla)

Så slutsatsen blir: Med elgolvvärme har du varmt om fötterna året om i badrummet. Med vattenburet så har du varmt om fötterna endast de kallaste dagarna på vintern...
 
Y
hade tänkt plastmatta, hur funkar det ihop med golvvärme
 
Nu finns det de som har bättre koll på värmesystem än vad jag har, men nog måste det vara möjligt att åstadkomma ett så varmt golv som man önskar även med vattenburen golvvärme? Och värmer man vattnet med värmepump så kostar det omkring en tredjedel av att värma med direktel. Om man förutsätter att direktelen alltid kommer att värma golven till en högre temperatur så kostar det givetvis mycket mer än tre gånger så mycket. Personligen har jag elvärmen i badrumsgolvet avstängd på sommaren.

Det går mig veterligen utmärkt att ha golvvärme under plastmatta. Det är skönt för fötterna där också.

Erik
 
Det bygger ju inte så där förfärligt mycket med vattenburen heller tycker jag. Vi har lagt vattenburen golvvärme i flera rum och det bygger ca 35 mm inkl klinker.
Upplevelse och smak skiljer sig åt får person till person men jag och övriga familjen har inget problem med detta, vare sig höjdskillnaden mot andra golv eller att takhöjden minskar med 3-4 cm.
Jag skulle aldrig lägga ett el-golv i ett hus där jag har vattenburen värme.

Nu framgår det ju att golvet är högt som det är, beror det på avloppet då? River Du upp så kan Du ju göra om alltihop i så fall, även om Du säkert har att göra så det räcker ändå. ;)
 
  • Gilla
Zafarimannen
  • Laddar…
Y
Grejen är att idag så har jag redan 15-20mm upphöjt golv av någon anledning, ska det då ytterligare 35 så får man ju nästan gå böjd om man ska gå in i badrummet. :)

Får se sen om vi river och lägger nytt, då har man ju goda chanser att ändra.

Sen angående bergvärmepumpar så tror jag väl att de har egna anslutningar för golvslingor, innebär inte det att den skeppar värme dit även under lågsäsonger?
 
Pumpen kan ge dig värme under lågsäsong också, men om den bara ska driva badrummet kommer du få extremt många start/stopp då den kommer vara kraftigt överdimensionerad för ändamålet. Det blir ett himla duttande med värmen vilket sliter på pumpen.

Vi bygger nytt och själva valt bort elslingorna till förmån för vattenburet i badrummet. Vi kommer installera en elpush som komplement till värmepumpen om vi mot förmodan blir missnöjda med att inte ha varma golv under lågsäsong. Eller kanske en solfångare och nån liten tank. Med vattenburet finns alla möjligheter i framtiden...
 
Vi har byggt med vattenburen golvvärme. Under tider då pannan inte jobbar blir det ändå hyggligt varmt på golvet eftersom vattnet cirkulerar i systemet och golvet blir då inte kallare än övriga rum eftersom elementen i dessa rum värms upp av luften.
Det blir inte så varmt att man tycker det är varmt om fötterna på sommaren, men det vikigaste är att det INTE känns kallt. Egentligen behöver man väl inte jättevarmt på golvet under sommaren.
 
Jag har funderingar på att lägga in elburen golvvärme i ett badrum samt samtidigt lägga in slangar för vattenburen golvvärme isamma golv för att koppla in det vattenburna om 3-4 år när jag gör om mitt värmesystem, finns det något som hindrar det eller risker kopplat till det ?
 
Elgolvvärme i badrum kostar inte så mycket om man har återvinning.
 
Y
hur återvinns elgolvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.