Hej. Köpte ett bostadsrättsradhus för ca 1år sedan och skulle Vilja sänka mina elkostnader, någon dom kan tipsa mig och ge mig några råd?
Vi har en gammal värmepump av märket IVT autoterm 380.
På nedre våningen har vi vattenburen golvvärme men på öv är det elelement i de 4 sovrummen och eluppvärmd golvvärme i badrummet.
Jag har själv funderar på luftvärmepump men föreningen vill inte att vi borrar i fasaden.
Vad kan man annars göra? Kan man byta till vattenburna element? Är det dyrt?
Lägga in golvvärme även på övervåningen?
Nån som har några tips?
 
Du har vattenburen värme, och vill ha luftburen? Din nuvarande pump bör rimligtvis då vara en Luft/vattenpump? Det lär ju inte bli billigare att värma upp med luft/luft, men vi inväntar experternas svar.
 
R
Du får gärna ge lite info om din förbrukning, typ av radhus, storlek på radhus, familjesituation m.m så man kan se om du har en normal förbrukning för din situation
 
Det gör jag gärna :). För december månad hade vi en elförbrukning på 1 441 kWh. Det är ett litet radhus på 115kwm och vi är 2 vuxna och 2 barn i familjen.
 
Vad är er förbrukning idag?
Vad är storleken på radhuset?
Byggår?
Ligger radhuset i en hörna eller finns det andra radhus på var sida (eller endast en sida)?
På nedervåningen så finns endast vattenburen golvvärme?
På övervåningen så finns endast el-element samt el-golvvärme?
Två våningar eller fler?
Hur många i hushållet?
Är det gjort några renoveringar på väggar/tak som kanske har tilläggsisolerats?
Vad har ni för temperatur inomhus idag och känns det kallt/varmt/lagom?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Du har vattenburen värme, och vill ha luftburen? Din nuvarande pump bör rimligtvis då vara en Luft/vattenpump? Det lär ju inte bli billigare att värma upp med luft/luft, men vi inväntar experternas svar.
Jag är en novis som du kanske förstått . Jag undrar om det finns nått alternativ till el elementen på övervåningen då jag misstänker att det är de som kostar oss.
 
Märkligt byggt, varför är det inte vattenburet på övervåningen ?? Har det varit så sen de byggdes ?? När är det byggt ??
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Vad är er förbrukning idag?
Svar: 1 441 kWh
Vad är storleken på radhuset?
Svar: 115kvadrat
Byggår?
Svar: ca 1999
Ligger radhuset i en hörna eller finns det andra radhus på var sida (eller endast en sida)?
Svar: hörna
På nedervåningen så finns endast vattenburen golvvärme?
Svar: ja
På övervåningen så finns endast el-element samt el-golvvärme?
Svar: ja
Två våningar eller fler?
Svar: 2
Hur många i hushållet?
Svar: 4, 2 vuxna och 2 barn
Är det gjort några renoveringar på väggar/tak som kanske har tilläggsisolerats?
Svar: tror inte det
Vad har ni för temperatur inomhus idag och känns det kallt/varmt/lagom?
Svar : vi ligger nog på 21 på nedre våningen och 20 på övre.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Märkligt byggt, varför är det inte vattenburet på övervåningen ?? Har det varit så sen de byggdes ?? När är det byggt ??
Ja jag tror det byggdes så. Vi har bara bott där månader men verkar som om grannarna har likadant. Byggt 1999
 
Var i Sverige är det någonstans? Vad har yttertemperaturen legat på?
Hur ser er energideklaration ut för huset?

Tips, installera appen Greenely så kan du mäta dag för dag (och timme för timme) vs temperatur.

1 441 kWh är inte allt för blodigt med all den el-uppvärmningen.
Att byta till vatten och luftvärmepump kostar ju också en del pengar som måste läggas ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kristcar
  • Laddar…
tommib
Inte alls särskilt ovanligt. Vattenburet på bottenvåning där man gjuter in rören i plattan och element på övervåningen där man inte kan gjuta in rören utan måste använda dyra spånskivor och sånt. Ännu billigare att producera om man sätter in elradiatorer på övervåningen (=mer vinst till byggherren) men dyrare driftkostnad (vilket byggherren troligen skiter i och de flesta spekulanterna missar på visningen).

För att svara på själva frågan så är det troligen såpass dyrt att byta till vattenburna radiatorer på övervåningen att det inte är värt det ens på relativt lång sikt. Det är också ett stort ingrepp och det är inte alls säkert att du får göra det i ett BR-radhus. Möjligen kan också pumpen vara dimensionerad för just att bara värma bottenvåningen och räkna med att det värms med el på övervåningen. Konsekvensen av att byta kanske bara blir att värmepumpen går mer på eltillsats. Faktum är att du kan vara rätt rejält begränsad i vad du kan göra när det gäller sånt som spar energi på riktigt (tilläggsisolering, fönsterbyten, även om det inte borde vara så aktuellt på ett hus byggt 1999).

En förbrukning på ca 1500 kWh i december är inte extremt på något sätt om det är hela hushållsförbrukningen.

Se över vad ni kan göra för att spara energi i familjen. Titta till exempel på vad långa varma duschar kostar (det är dyrt). Fundera på hur varmt ni vill ha inomhus. Titta på ritningar av huset, kolla hur mycket isolering där är i väggar och tak. En relativt enkel åtgärd kan vara att tilläggsisolera på en eventuell vind om det är dåligt där men det beror på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Kristcar och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är en brflägenhet finns det nog ingen energideklaration.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Eftersom det är en brflägenhet finns det nog ingen energideklaration.
Aha, det kände jag inte till att det inte nödvändigtvis finns när det gäller brf.
 
Kristcar Kristcar skrev:
Ja jag tror det byggdes så. Vi har bara bott där månader men verkar som om grannarna har likadant. Byggt 1999
Aha. Våra är byggda -92, vattenburet även på övervåningen, FLVP Nibe 310. Bor själv i en 2a utan övervåning, men energiprestandan för hela föreningen med 2or 3or och 4or/100 kvm med övervåning ligger på ca 70 kw/kvm/ år, och det är vad jag förstår ganska skapligt.

Vi får inte heller montera LVP.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Eftersom det är en brflägenhet finns det nog ingen energideklaration.
Jo, vi har det i vår förening med BR radhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.