Hej,

i kåken jag bor (byggd 1965) är det ett gammalt fyrledarsystem (har det sagts mig) med "ihopskruvad" jord och nolla, och jag hade ett samtal med en gammal elektriker för en tid sedan eftersom jag i framtiden skulle vilja ha ett trefasuttag på utsidan kåken. Jordfelsbrytare blir ju installerad då förstås och vad jag förstår blir det ett femledarsystem i normkapslingen som innehåller JFB och automatsäkringen till trefasuttaget.
Här börjar mina bryderier. :)
OM jag fattade elektrikern rätt (det finns det inga garantier för!), så går han från jordplinten i HC till N på jordfelsbrytaren i "undercentralen". Varför inte gå från N-plinten i HC till N på JFB? De är ju ändå sammanbundna i HC.
Jag bifogar en bild för att försöka visa vad jag menar.
Är det någon elkunnig som kan förklara detta för mig? Och som sagt, jag kanske fattade honom helt fel från början, men jag blev ändå nyfiken. :)

Schematisk bild över ett elinstallationssystem som visar anslutningar i en huvudcentral till en normkapsling med jordfelsbrytare och trefasuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror du händer när/om du lossar förbindningsskruven mellan jord och nollskenan i HC om du kopplar som du frågar?
Flytande nolla🤔

Jag bara spekulerar..
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja, det är precis det jag gärna vill ha svar på, för varför skulle man vilja lossa den där förbindningsskruven? :)
 
E ELindeman skrev:
Ja, det är precis det jag gärna vill ha svar på, för varför skulle man vilja lossa den där förbindningsskruven? :)
Man vill sätta in en jordfelsbrytare där också till något annat?

Om den nya jordfelsbrytaren sen löser ut så har nollan på den nollskenan ingen kontakt med "äkta jord" och hela den andra undercentralen har då flytande jord.
Jordfelsbrytare bryter alla faser och nolla.
Så tänker jag 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man vill sätta in en jordfelsbrytare där också till något annat?

Om den nya jordfelsbrytaren sen löser ut så har nollan på den nollskenan ingen kontakt med "äkta jord" och hela den andra undercentralen har då flytande jord.
Jordfelsbrytare bryter alls faser och nolla.
Så tänker jag 🤔
Ah, OK, då är jag med hur du tänker. 👍
 
Det där är helt fel med pen-ledare genom jfb.
Den får inte brytas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
På din bild är det fel färg på neutralledarna till och från jordfelsbrytaren. De skall vara blå. I övrigt går det att göra på olika sätt. Eftersom du har dragit fem ledare till den nya kapslingen kommer ingen av dem att vara en PEN-ledare och behöver därför inte vara 10 mm².

Frånsett färgerna är det inte fel att göra som du ritat. Men varför inte låta jordfelsbrytaren skydda hela centralen och inte bara det nya uttaget?
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det där är helt fel med pen-ledare genom jfb.
Den får inte brytas.
Det är väl så nollan skapas från TNC om vi bortser från att det ritats två kablar från HC som i verkligheten nog är en till jordskskenan i UC och därifrån till jordfelsbrytaren i UC.
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På din bild är det fel färg på ledarna till och jordfelsbrytaren. De skall vara blå. I övrigt går det att göra på olika sätt. Eftersom du har dragit fem ledare till den nya kapslingen kommer ingen av dem att vara en PEN-ledare och behöver därför inte vara 10 mm².

Frånsett färgerna är det inte fel att göra som du ritat. Men varför inte låta jordfelsbrytaren skydda hela centralen och inte bara det nya uttaget?
Att det inte blir en jordfelsbrytare på hela systemet berodde på att det skulle bli mycket jobb att "dra om" i de undercentraler osv. som finns (det är ett mindre virrvarr), om jag fattade rätt. Kåken ska "elsaneras" framgent och då blir det JFB och automatsäkringar för allt men jag skulle vilja ha ett trefasuttag innan den operationen. Han tyckte det var snabbare och enklare att sätta det separat nu då.
Vad gäller färger, jo de är säkert fel och jag fattade nog inte honom rätt, men jag blev bara så nyfiken på det här med kombinerad jord och nolla.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Läs Bo Siltbergs utmärkta artiklar om det svenska elsystemet som finns här på ByggaHus så klarnar det kanske.

Välkommen till forumet!

Installationen på din bild görs helst som Avemo beskriver, med 5G6 kabel. Det är också oklart om man kan kalla den nya centralen för undercentral eftersom den inte är avsäkrad i den gamla centralen. Å andra sidan bryts den av HB i den gamla så kanske ändå.

A avh67f skrev:
Det där är helt fel med pen-ledare genom jfb.
Den får inte brytas.
Helt rätt. Jag tror dock att TS mest ritat fel och att den som är märkt PEN i bilden egentligen ska vara en alldeles vanlig blå nolla. Då blir det en helt normal installation.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Läs Bo Siltbergs utmärkta artiklar om det svenska elsystemet som finns här på ByggaHus så klarnar det kanske.

Välkommen till forumet!

Installationen på din bild görs helst som Avemo beskriver, med 5G6 kabel. Det är också oklart om man kan kalla den nya centralen för undercentral eftersom den inte är avsäkrad i den gamla centralen. Å andra sidan bryts den av HB i den gamla så kanske ändå.


Helt rätt. Jag tror dock att TS mest ritat fel och att den som är märkt PEN i bilden egentligen ska vara en alldeles vanlig blå nolla. Då blir det en helt normal installation.
Tack!

Och tack för tipset, ska leta efter Bos artiklar.

Jo, jag har säkerligen ritat fel, men huvudsaken det blir rätt när han kommer hit och installerar uttaget. :)
 
E ELindeman skrev:
Att det inte blir en jordfelsbrytare på hela systemet berodde på att det skulle bli mycket jobb att "dra om" i de undercentraler osv.
Ok. Om det finns undercentraler som har huvudledning med fyrledare blir det bökigare. Dessa undercentraler kan inte skyddas av samma jordfelsbrytare.
E ELindeman skrev:
Vad gäller färger, jo de är säkert fel och jag fattade nog inte honom rätt, men jag blev bara så nyfiken på det här med kombinerad jord och nolla.
En annan lösning vore att dra en PEN-ledare mellan kapslingarna. Då skulle du dra en 10 mm² gulgrön med blå tejp från jordskenan i gamla kapslingen till jordskenan i den nya. Sedan en blå 6 mm² från jordskenan i den nya till jordfelsbrytaren. I detta fall skulle du alltså fortsätta med fyra ledare mellan gammal och ny kapsling.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En annan lösning vore att dra en PEN-ledare mellan kapslingarna. Då skulle du dra en 10 mm² gulgrön med blå tejp från jordskenan i gamla kapslingen till jordskenan i den nya. Sedan en blå 6 mm² från jordskenan i den nya till jordfelsbrytaren. I detta fall skulle du alltså fortsätta med fyra ledare mellan gammal och ny kapsling.
Ja men du, det var nog faktiskt så han förklarade det! Nu börjar det klarna lite, och blir begripligt även för mig. :)
 
A Avemo skrev:
En annan lösning vore att dra en PEN-ledare mellan kapslingarna. Då skulle du dra en 10 mm² gulgrön med blå tejp från jordskenan i gamla kapslingen till jordskenan i den nya. Sedan en blå 6 mm² från jordskenan i den nya till jordfelsbrytaren. I detta fall skulle du alltså fortsätta med fyra ledare mellan gammal och ny kapsling.
Precis som jag och @tommib sa att det nog var kopplat så men fel ritat , det är inte två jordkablar (PEN) från centralen utan bara en.
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
Här är länken till artikeln i flera delar
Tommi nämnde tidigare i tråden: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet

OM jag fattade elektrikern rätt (det finns det inga garantier för!), så går han från jordplinten i HC till N på jordfelsbrytaren i "undercentralen". Varför inte gå från N-plinten i HC till N på JFB? De är ju ändå sammanbundna i HC.
Jag tror vi missade denna fråga.

Bägge alternativen fungerar.
Från pen-ledaren i huvudcentralen, och dennes skena (den du kallar jordplinten) kan neutral och jord-ledningar tas ut. Från neutral-skenan kan endast neutral-ledningar tas ut.

Pen-ledare bör inte användas om det inte finns äldre installationer nedströms som är kopplade på det sättet.

Välkommen till forumet säger jag också. Och fint ritad bild i övrigt.
 
  • Gilla
ELindeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.