Jag tänker dra in el i gäststugan för i huvudsak belysning och ett eluttag. Utrymmet är endast 5 kvm så det lär ju räcka med en 3G1.5 med egen säkring i centralen tänker jag. Avståndet mellan husen är ca 10 m.
Gräva för kabelskyddsrör är inga problem men hur avslutar man röret i bägge ändar? Båda husen står på plint så jag antar att röret går in i någon slags kapsling som sitter monterat i undersidan av golvbjälklaget?
Jag har en BB1-behörighet men just denna typ av jobb har jag aldrig gjort så det får en elektriker göra. Jag är mest nyfiken på vilket material som behövs.
 
Jag gjorde så att jag släppte ett VP-rör ner från A-dosa som första vägguttaget sitter i, och fyllde utrymmet mellan kabel och rör med fogmassa. Kopplingsdosa under huset känns mest som en extra felkälla om du inte får det 100% tätt...

//J
 
Avsluta kabelskyddsröret utanför huset. Om du får vatten i röret kan det finnas risk för vattenskador om röret mynnar lågt ner i huset. Cascas lösning verkar bra.
 
Ok det låter rimligt. Kan det vara idé att röret avslutas lodrätt en bit upp från mark exempelvis bredvid en av plintarna och med god marginal under golvet för att förhindra att vatten och ev diverse gnagare kommer in?
 
Ja det låter bra.

Har man en markkabel behöver man inte ha ett rör ens om man inte vill, men det kan vara bra för att skydda kabeln mot grävskador eller om man behöver byta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.