Nu skall jag planera lite hur elen till avloppspumpen skall dras. Hur är lämpligt att sköta genomföringen genom väggen? Bottenplattan på källaren är på det här stället i nivå med marken. Det är murat med hålbetongsten. Avloppet kommer antagligen (skall grävleta idag) ut där stupröret går ner i marken. Vi tänkte nog lägga skyddsslangen för elen längs avloppsröret ut några meter till den nya avloppsbrunnen.

Vågrätt borrhåll genom betongstenen en bit upp, och så dosa på insidan och skyddsplåt på utsidan? Tätas på något sätt? Sitter en RDO-kabel i pumpen, och jag skall nog försöka behålla den ända in, för att slippa skarvar utomhus. Vet inte om det är kosher. Just det, en larmkabel skall också ner i brunnen, den lägger vi i samma rör?
DSC_0039.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det ska ligga en gummikabel i röret behöver det dels gå ända in i källaren, eller avslutas ovan mark. Gummikabeln får inte ligga direkt i mark. Dessutom måste det vara enkelt att dra i/ur kabeln. För ordningens skull ska denna gummikabel också vara tillåten av tillverkaren att förläggas i rör i mark, typ H07RN-F eller dylik. Det får vi anta är i sin ordning då den medföljer pumpen?

Larmkabel kan du lägga i samma rör utan problem ur elsäkerhetssynvinkel. Om det fungerar utan störningar är en annan fråga. Och det ska fortfarande då att byta (dra i/ur) dessa kablar.
 
De skriver såhär "Till samtliga DXG-pumpar medföljer 10 m kabel HO7RN-F", så det borde inte vara något problem då. :) Det blir 4-5m kabelrör utan böj, men frågan är hu genomföringens kall göras så det blir drag/regntätt? Eller skall man sätta dosa på utsida väggen 50cm upp, och skarva mot tex EKLK som sedan går igenom väggen?
 
Dra en N1XV eller EKLK/EQLQ easy/EXLQ Xtra m.fl så behöver du ingen dosa på insidan och sätt sedan en lättmetalldosa i brunnhålet och koppla in pumpmotorns gummikabel i den.

//Patrik
 
För vissa (alla?) markrör finns ju gummibussningar för att täta runt kablar. Dra in markröret i huset och täta runt röret. Sedan i med gummibussningen runt kablen. Så verkar vara vanligt att göra för andra saker än el (t.ex. fiber, signalkablar osv).
 
Patrik_Hed skrev:
Dra en N1XV eller EKLK/EQLQ easy/EXLQ Xtra m.fl så behöver du ingen dosa på insidan och sätt sedan en lättmetalldosa i brunnhålet och koppla in pumpmotorns gummikabel i den.
Är det verkligen lämpligt att sätta skarvdosa i brunnen? Känns lite riskabelt, med översvämningar och allt.
 
Man kan ha dosan på utsidan brunnen eller så fyller man den med massa tex. gjutharts men då får man klippa av kablarna en liten bit om man måste skarva om eller massa som aldrig stelnar, då kan man öppna dosan och koppla om vid behov.
 
Avloppet kom inte alls ut där jag trodde, men nu är det hittat i alla fall. Så skall lägga ner skyddsrör imorgon. Hur högt över mark skall man gå in med kabeln i huset. Det är en murad källarvägg, så det finns ingen "naturlig höjd". Tänkte avsluta gulröret i marknivå, och sedan plåtskydd upptill hålet i väggen (som jag fodrar med VP-rör 20mm eller motsv). Och så drar jag min RDO ända in.

Alltså, hur högt över mark brukar man gå in i sådana här fall? Räcker 20 cm?
 
Det finns inga krav på sådant vad jag vet. Du kan gå in genom väggen på den höjd som passar bäst med tanke på åverkan och vatten etc. Det finns dock krav på att kabeln ska vara skyddad med ett U-rör upp till 1.5 m.
 
Okej, en lagom bit alltså. Tar in den i en dörrkarm, blir fint detta.
 
Dörrkarm = oftast trä = en smula sämre brandsäkerhet (vid överhettad kabel) än att borra genom teglet. Det gäller förstås inte om du ändå har innerväggar av trä. Det finns nog inga regler som förbjuder att gå genom dörrkarm men det är väl bättre att borra där det "egentligen" är bäst att dra kabeln?
 
Betonghålsten. Och det verkar mycket långsökt. Jag går in där det är lättast och ser bäst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.