Hej på er alla i detta eminenta forum!

Har en del funderingar inför ett kommande garagebygge som än bara är under planeringsstadium.
Har planer på att köpa en central för dvärgbrytare frågan är ju bara hur stor man måste ha,alltså plats för hur många säkringar?
Garaget kommer att bli på 45kvm med all el utanpåliggande gjord med EKLK.
Jepp jag jag vet en omöjlig fråga för er att svara på men detta funderar jag över.

* hur många uttag kan det vara ide att ha på samma 10A säkring på ett ca?
*kan/får man ha ex 2 st16 Amp uttag på en och samma utgående 3-fas grupp för att på så sätt spara plats i central samt få mindre kabel klammrad på väggen,de två förbrukarna kommer inte att köras samtidigt. exempelvis svets och billyft???
*Tänkte köra belysningen med armaturer 2*58W hur många kan man tänkas behöva montera upp för att få en tillfredsställande belysning.(dom kommer att placeras på väggen en bit under taket pga att det blir opraktiskt att montera dom i tak eftersom jag ska ha billyft då får man ju bara skugga.)
* Kan man köra allt via en jordfelsbrytare eller behövs det fler.Kanske man inte ens bör köra 3-fas grupperna över den?

Tja detta är en del frågor som man kämpar med,tacksam för svar.
Sen så får man ta kontakt med en elektriker och sse vad han vill ha för ett garage jobb,kan bli dyrt fruktar man.
 
DU SKA HA JORDFELSBRYTARE PÅ ALLT punkt

Om du ska köra svets och billyft så kan de vara anslutna till samma säkring man lyfter och svetsar inte samtidigt. Du behöver inte trefas till det (men 16A).

Hur långt garage har du? 2 eller 3 2x58W på varje sida och ett fram och ett bak, det blir aldrig för ljust!
Hur många uttag per 10A säkring beror på vad du ska göra, ett 2 kW halogenbelysning äter upp en hel 10A säkring, men använd 2 säkringar, en för höger sida och en för vänster. Sätt uttagen högt 1-1,2 m.

Prototypen
 
Flyttar till elforumet
 
Som prototypen sa, "det blir aldrig för ljust". Jag antar att garaget inte blir långsmalt som en ubåt utan att det blir två bilar brett och sen den längd som 45 m^2 medger. Isåfall röstar jag på tre rader med längsgående lysrör. En rad nära vardera sidovägg och en rad i mitten. Hur många armaturer du sätter i varje rad beror på hur långt garaget blir. Sen kan det kanske vara lämpligt att driva varje rad från en fas var och koppla dem över en kontaktor så man sprider ut fasvridningen som lysrören orsakar. Och ja, självklart även belastningen.

En grej jag tycker är väldigt praktiskt är att ha nån liten armatur med glödlampa och rörelsesensor i garaget. Då får man lite ledljus så fort man kliver in då och det räcker ofta om man bara ska in lite snabbt. Ska man däremot ha "riktigt" ljus så slår man på lysrören. Sen ställer man känsligheten på rörelsesensorn så att den INTE triggar när man har lysrören igång.

På tex byggfläktar har jag sett att det kan stå "om de förvaras i fuktiga utrymmen kan de ta åt sig fukt i elementen som orsakar ett mindre jordfel när de sen används. Torka isåfall elementen genom att köra fläkten en stund på ett icke jordfelsskyddat uttag". Om det är ett problem i praktiken (har själv inte råkat ut för det) kan det kanske vara bra att faktiskt ha ett trefasuttag som inte är jordfelsskyddat. Men använd bara det i nödfall isåfall..

Och efterhand kommer du kanske att komma på fler finurligheter som kanske.. impulsrelä och flera brytare till takbelysningen, tidur till ytterbelysningen, du kanske vill dela upp uttagen till ytterligare fler grupper osv osv.. Med andra ord, köp inte för liten central till att börja med. 2x13 moduler låter som ett minimum, 3x13 vore nog ännu trevligare. En större är inte så mycket dyrare men om man kommer på att man behöver byta senare så är det ett attans bök. Och bök vill man gärna slippa :)

/Tomas
 
Ska du skruva med bil i garaget föreslår jag att du sätter en rad med lysrör på väggarna. Sen kan man ha mindre i taket, dessa hjälper till väldigt mycket. Ett lysrör över arbetsbänken är också bra gärna lägre än taket för bättre belysning.
 
Mikael_L
robban_78 skrev:
Har planer på att köpa en central för dvärgbrytare frågan är ju bara hur stor man måste ha,alltså plats för hur många säkringar?
Ta en större central så du får några lediga pltaser, kostar marginellt mer.

* hur många uttag kan det vara ide att ha på samma 10A säkring på ett ca?
Tumregeln i bostadsutrymmen är 10 st / säkring.
Men detta gäller rum där man mest sätter prylar med låga strömbehov, typ bordslampor och stereo/TV-apparat.
Men du kommer väl knappast ha så mycket mer än 10 uttag i ett 45 kvm garage.Men man brukar sällan köra mer än 1 stor belastning samtidigt i ett garage, så länge man mekar ensam, men sätt föralldel dina uttag på två olika faser så kan en kompressor eller arbetslampa gå på en fas och någon maskin du för tillfället använder på den andra. Storleken på dina huvudsäkringar och övriga belastningar i huset påverkar också i hög grad hur du bör göra i garaget så det är inte lätt att ge ett detaljerat förslag.

*kan/får man ha ex 2 st16 Amp uttag på en och samma utgående 3-fas grupp för att på så sätt spara plats i central samt få mindre kabel klammrad på väggen,de två förbrukarna kommer inte att köras samtidigt. exempelvis svets och billyft???
Jag avråder starkt både ifrån att avsäkra vägguttag med 16A och att dela upp en trefasgrupp till separata förbrukare.

*Tänkte köra belysningen med armaturer 2*58W hur många kan man tänkas behöva montera upp för att få en tillfredsställande belysning.(dom kommer att placeras på väggen en bit under taket pga att det blir opraktiskt att montera dom i tak eftersom jag ska ha billyft då får man ju bara skugga.)
Pass.
Men sätt upp många armaturer samt kronströmbrytare/dubbla strömbrytare så du kan slå igång endast några armaturer när du bara ska snabbt in/ut i garaget.

* Kan man köra allt via en jordfelsbrytare eller behövs det fler.Kanske man inte ens bör köra 3-fas grupperna över den?
Du måste ha JFB till allt i garaget utom fast ansluten utrustning samt 3-fas-uttag på 32A och över. Då du troligen ej kommer ha 32A uttag så blir även min rekomendation att köra allt i garaget på JFBn. Jag ser ingen anledning till att sektionera på flera JFB, jag skulle köra på en 1st 4-polig. Se dock till att garagets central inte har husets JFB före sig, annars blir nog hela huset strömlöst varje gång du råkar stänka lite vatten över en skarvsladd i garaget.

//ML
 
Några tips/ideeer:
- Sektionera uttag på olika faser/dvärgbrytare
- Använd tre "grupper" för lyset, två för lysrören, med separata brytare, en med rörelsesensor för ett antal vanliga lampor/lågenergi. Som någon skrev skulle den helst varit även med ljussensor så man kunde ställt den så att de inte tänds när lysrören är igång. Garaget är på 35m2 och jag har 2 rader med 4 lysrör i varje där. Har själv allt på samma knapp men jag rekomenderar att dela upp det.
- Över arbetsbänken har jag 2 lysrör samt 2 st vanliga enkla arbetslampor som sitter ovanför verktygstavlan.
- Vad gäller uttag har jag själv monterat 3*4 uttag vid arbetsbänken(täcker hela garagebredden, varje sida samt mitten, på 2 olika faser. I varje hörn på garaget samt på mitten har jag ett 4 uttag. Sen sitter det uttag vid varje lysrör som kan nyttjas.
- Genom att mitt garage är oisolerat (ännu) så har jag även ett 4 uttag vid arbetsbänken som endast är igång när lysrören lyser, till detta är en infravärmare ansluten som då kan startas när lyset är på. Perfekt om man bara ska ut och göra nåt litet på vintern. Detta arrangemang gör att man inte riskerar att glömma värmaren igång.
- Har satt upp två sladdvindor, en på varje sida vid porten. Gör att jag kan nyttja dem både inne och på garageuppfarten, dessa ligger på var sin fas.
- Självklart ska allt vara jordat samt med JFB.
- Har en central med 2*13, vilket jag helst skulle haft 3*13.
- Garageuppfarten har en 500w arbetslampa. Samt "normala" lampor på sidan.
- Tänk igenom hur du vill inreda garaget för att få upp uttag där du tänkt ha olika maskiner tex borr/slip/kompressor/naftatvätt/dammsugare etc. Tänk då även på att du vill ha punktbelysning på vissa maskiner iform av tex en spot/arnbetslampa.
- Planera för en plats där du kan ha laddare för tex skruvdragare
Mvh
Mats
 
Varför INTE säkra upp vägguttagen med 16 ampere?
 
Normala apparater som pluggas i vägguttag är gjorda för MAX 10 A säkring.

Till svetsen och billyften kan man ha ett speciellt uttag som är gjort för 16A. Rekommenderas dock att sätta ett CEE 3x16 A uttag (det är blått) så är det inget tjaffs om 10 och 16A.

Protte
 
Nädu prote.
1 fas 16A kan jag hålla med om är blåa men om jag inte har blivit färgblind så är alla 3X16A jag har sett röda
 
om det är en 3-fas svets eller billyft så behöver man ett grått/rött eller vitt/rött uttag minst 16A. 1-fas 16A brukar vara grå/blå eller vit/blå.
till en av mina svetsar har jag ett 32A (den behöver 25A säkring).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.