Hej!

Tänkte kolla av med er om detta är en normal förbrukning?
Decembers förbrukning: 2300kwh
Vedpanna med 1750l acc.tankar, 250l vv.
Huset: 132kvm (övervåning), 100kvm inredda rum källare.
Hade el-patron på i 5 dagar då jag var sjuk, innegivare ställt på 21 grader.
Hade el-patron på i 5 dagar då jag var bortrest, innegivaren ställt på 16 grader.
Sedan stod 2 julgranar med belysning och lite övrig utebelysning på dygnet runt.

I november hade jag förbrukat 383 kwh och i oktober var det 456 kwh.
Så denna ökning i december är givetvis el-patronen. Men jag undrar om ni tycker att ökningen var normal?
 
Låter helt rimligt för mig. Jag hade elpatronen på i 10 dagar med innegivare på 16 grader och då gick det knappt 1000 kWh. Du har haft den på i 10 dagar men halva den tiden på 21 grader. Borde bli en avsevärd skillnad. Sedan lite extra belysning etc.

Vad elpatronen drar beror såklart även av utetempen och under min 10-dagarsperiod låg den runt -10.
 
Ok då vet man :)
Man skulle ju kunna köpa en sån där elmätare från classe och ha den på elpatronen för att kunna få en avläsning.
 
Nja.

Om du menar en enkel stickproppsmätare så kommer det antagligen inte funka då elpatronen säkerligen är en 3fas variant med 400V elementspänning.

Det bästa är nog att skaffa en riktig elmätare (en sådan som elbolagen använder).
Det finns begagnade sådana att köpa till bra priser i webshopen hos Värmepumpsforum http://www.varmepumpsforum.com/catalog/

Hoppas nu att jag inte bröt mot några forumregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.