Har tänkt byta ut vår drygt 20-åriga spis mot en ingyggnadsugn och en induktionshäll och sätta dessa på samma ställe i ett inbyggnadsskåp.

Enkelt jobb tyckte jag o var på väg o beställa grejerna. Men när jag kollar lite på installationen vi har idag, ser jag att det finns ett uttag (väggkontakt) för 3-fas till spisen.

Inbyggnadsugnen o induktionshällen är tydligen 1-fas 230V och antar jag kräver var sitt vanligt kontaktuttag.
Det här blir mao en liten ombyggnad (elektikerjobb).
Kollar vidare i proppskåpet o ser att 3-fasen har 10A-säkringar på 2,5 mm3 kabel, ugnen o hällen skall ha 16A-anslutning (Bosch-försäljaren sa att det var typ 100 år sedan man körde med 3-fas och att det inte användes idag för de aktuella grejorna ...)
Har 20A huvudsäkring i huset.
Nu undrar jag - är det här ett problem eller ordnar elektrikern det här lätt när jag väl har grejerna hemma?

När elektrikern ändå har ett jobb att göra, funderar jag på att passa på att installera jordfelsbrytare i huset - bra idé?, är det ett stort jobb o vad kan det kosta?

Ni som har erfarenhet - ge mig lite info! Vad kan el-jobbet kosta ungefär?
Betr. induktionshällar - bortsett från kravet på magnetiskt material i kokkärl - finns det några andra nackdelar (hur är det med elektomagnetiska strålningen t.ex)?

 
Betr. induktionshällar - bortsett från kravet på magnetiskt material i kokkärl - finns det några andra nackdelar (hur är det med elektomagnetiska strålningen t.ex)?
Vill minnas att SSI (Statens StrålskyddsInstitut) undersökte detta i 2003 gemensamt med konsumentverket. Man fann att strålningen var klart lägre än rekommenderade värden.

En sak som också är viktigt är att kokkärlen inte är mindre än kokplattan. I så fall fungerar det inte. Antar att det är en säkerhetsdetalj så att man inte har något ferro material runt händerna som värms upp. Skulle ju kunna ge en del obehag   :-/

EDIT: Fann artikeln ... http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN_PDF/SSN_34_2003.pdf. Se under Magnetfällt från induktionshällar.
 
Hej,

Vi har ett likartat problem, ska byta ut en gammal spis mot inbyggnadsugn och häll. Problemet är att vi har enfas, och alltså måste dra in ytterligare två faser från husets huvud-elcentral (brf).

Någon som har efarenhet av detta och ett hum om vad en elektriker tar för arbetet?

Åsa
 
RoTe
Jordfelsbrytare är ett måste! Konstigt att det inte är lag på att finnas i alla svenska hem.
Sedan vi installerade vår har den räddat oss en gång. Diskmaskinen blev strömförande och den slog av direkt.
 
Jodfelare är bra. Räddade elektrikern! hos oss. Han skulle "bara" koppla in matningen till ringklocketrafon och för det behövde han inte bryta, som tur var ansåg jordfelaren att den behövde det.

PS. Det var en behörig elektriker med egen firma Ds
 
Jaha ja, en ny central samt jordfelsbrytare och 2 uttag kostar INTE 500 kr i mtrl.
1000 spänn arbete är ca 2 timmar i en större stad det blir väldans svårt att hinna byta central o dra ny servis kabel på 2 timmar.

 
Uhm det var juh ett enfas abbonemang. Då måste man även byta central samt serviskabel.
 
Och byter man central skall man enligt förseskrifterna även installera jordfelsbrytare
 
Se till att separera kyl och frys från jordfelsbrytaren, annars kan otrevliga saker upptäckas i frys- och kylskåp efter man ha varit bort rest ett tag. Hände senast mina föräldrar när de kom hem från 2 veckors husvagns semester. Som tur var så har de frysskåpet i tvättstugan där det fanns en golvbrunn…


Ps.
De bor på landet och så fort det mullrar (åskar) bryter jordfelsbrytaren. Kanske inte lika stort problem i tätort med nedgrävda ledningar.

//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.