En stor industrilokal på 1000 kvm uppdelat till tre delar 150, 350 och 500 kvm där använda vi den delen på 350 kvm till vår förening. Det finns bara en el och fjärrvärme mätare. Vi tänkte hyra ut andra delar.
Min fråga
Kan vi separera el och fjärrvärme mätare, dvs hyresgäst får sin egen mätare?
 
qassim skrev:
En stor industrilokal på 1000 kvm uppdelat till tre delar 150, 350 och 500 kvm där använda vi den delen på 350 kvm till vår förening. Det finns bara en el och fjärrvärme mätare. Vi tänkte hyra ut andra delar.
Min fråga
Kan vi separera el och fjärrvärme mätare, dvs hyresgäst får sin egen mätare?
Jag hade kontaktat ditt elbolag och frågat vad som gäller, det finns en hel del regler runt det där eftersom "du" inte får sälja el hur som helst.. enklast brukar vara att försöka baka in elen/värmen i hyran ifall det går, dvs om inte någon av hyresgästerna har väldigt oregelbundna förbrukningsvanor.
 
Det är bara att sätta upp "statestikmätare" och debitera förbrukningen efter det, det är INGA problem att göra så. För mååånga år sedan var det inte tillåtet men det är minst 25 år sedan.
 
Man får inte sälja el, men man får fördela kostnaderna.
 
Är det inte så att man inte får överföra el mellan olika fastigheter? Debitering internt innom t.ex. BRF är ju ganska vanligt idag.
 
Japp, varje fastighet måste ha ett eget abonnemang.
 
Avser ni byggnad eller just avstyckad mark med fastighet?
 
Regel 1: Du får inte mata el över fastighetsgränsen, det är elnätsägarens uppgift.
Regel 2: Varje byggnad som är avseende för bostadsändamål skall ha eget abonnemang.
 
Regel 2 stämmer inte, man kan mycket väl ha ett abonnemang på flera oberoende byggnader som tex ett helt bostadsrätts område. Bostadsrätten står då som abonnent, dom fördelar sedan strömmen med ett eget nät till dom olika husen. MEN då är alla olika byggnader en del av samma fastighet.
 
Regel 2 stämmer
Läs SFS 2007:215 om undantag från nätkoncession
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

För fanns det ett undantag för BRFer med det är borttaget.
 
Jag är nog böjd att hålla med spik99, det är mycket vanligt att större bostadsrätter har ett abonnemang för hela föreningen och sedan ett "inomgårdsnät" som matar dom olika husen som ligger inom samma fastighet. Det faller på sin egna orimlighet att det på tex en gård med två eller flera boningshus skulle vara tvång på separat mätning i varje hus.
Vattenfalls "tolkningar" orkar jag inte ens läsa, det kan ju vara möjligt att dom har egna bestämmelser för anslutna i sitt nät.
Jag har aldrig under mina många år haft nått problem med en matning från nätägaren som mäts och att sedan BRF fördelar strömmen till flera hus, under förutsättning att det är samma fastighet. Det är tom så att den lokale nätägaren ger bort sina grova kablar i marken till BRF som infört gemensamhetsmätning om föreningen vill nyttja dom.
Det är även så att nätägaren uppmuntrar till gemensamhetsmätning då det ger dom en betydligt billigare hantering, en stor kund är alltid bättre än många hundra små.
 
Jag förstår nog inte problemet....
Att fastighetsägaren debeterar el till en hyresgäst förekommer väl hela tiden.....
 
Nu när marknaden är avreglerad får "vem som helst" köpa och sälja el, se bara på alla elhandelsbolag som varken har nät eller elproduktion. Dom köper och sedan säljer utan problem.
 
jodå jag vet allt att många elnäts företag inte bryr sig, men lagen är tydlig. sen att den inte följs är väl en annan historia. Har suttit och rivit i såna här frågor ett flertal gånger så jag anser mig ha ganska så bra koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.