Hej
Jag testade och se om det gick att ha utomhusbelysning vid balkongen.
Det är 2 stycken 230 V
Min fråga är,
Går det att ansluta eluttag utifrån att man dra elen där ifrån o ansluter den via lampan och en strömbrytare?
Men jag testade och den lyser, men.. säkringen slår av när jag ska släcka den? Vad har jag gjort för fel ?
 
  • Eluttag monterat på en vägg med en svart sladd som är ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med sladdar och verktyg, inklusive en avbitartång och en skruvmejsel, placerad på en grå trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
långtjock och 2 till
  • Laddar…
tommib
Snälla säg att du trollar. Lyssnade du inte på råden i den andra tråden?

Självklart går proppen, du kortsluter mellan fas och nolla när du slår till brytaren. Har du någon slags tanke överhuvudtaget om hur det där ska fungera?

Ledsen om det låter hårt men i det närmaste total okunskap i kombination med en attityd om att "hur svårt kan det vara, jag testar" är inte lämpligt när det gäller el. Man läser på, man ser till att förstå och sen kopplar man.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
Hej
Jag testade och se om det gick att ha utomhusbelysning vid balkongen.
Det är 2 stycken 230 V
Min fråga är,
Går det att ansluta eluttag utifrån att man dra elen där ifrån o ansluter den via lampan och en strömbrytare?
Men jag testade och den lyser, men.. säkringen slår av när jag ska släcka den? Vad har jag gjort för fel ?
Om det är brytaren utan kåpa Du håller med fingrarna och den har växlande kontakter så kortsluts fasen av gulgröna kabeln som du kopplat in till brytaren. Du skall nog ringa en elektriker med tanke på vad Du gjort för din egen säkerhet. Den gulgröna skall aldrig kopplas till en brytare
 
Fixa med elen ska du nog undvika 🫣
Profilbild av en man vid namn "lindevall.094" i Linköping, med detaljer om medlemskap, poäng, inlägg och intressen inom DIY och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Om det är brytaren utan kåpa Du håller med fingrarna och den har växlande kontakter så kortsluts fasen av gulgröna kabeln som du kopplat in till brytaren. Du skall nog ringa en elektriker med tanke på vad Du gjort för din egen säkerhet. Den gulgröna skall aldrig kopplas till en brytare
Men inomhus så har dom gjort så ? Den gulgröna är kopplat i ?
 
  • Närbild av elektrisk kopplingsdosa med gula, gröna, blå och bruna ledningar kopplade in i olika terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
SLUTA KOPPLA MED EL!

Du förstår uppenbarligen inte vad du gör. Med el riskerar det att vara fatalt. Det är ovanligt att jag inte försöker hjälpa men du uppvisar verkligen en sådan total oförståelse och felaktig attityd att du är bortom hjälp. Ta bort ditt hempul och kontakta en elektriker. Detta gäller även för dina andra hempul.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
För att det är"x" där jord går in.

Brytare du har i balkong är inte samma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
En polare till mig är en elektriker, Han fixar det (Y)
Undrar jag vad du gör här då🤷
 
R Rejäl skrev:
Undrar jag vad du gör här d
Jag vill först främst be verkligen om ursäkt till er alla.
Jag kom på nu och det kommer inte funka. Utan att jag kommer kontakta en elektriker som får hjälpa mig.
Men jag förstår vad ni vill komma och vet att man inte ska hålla på med något om man inte vet..
Jag respekterar era svar och min omogna beteende va inte bra.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Snälla säg att du trollar. Lyssnade du inte på råden i den andra tråden?

Självklart går proppen, du kortsluter mellan fas och nolla när du slår till brytaren. Har du någon slags tanke överhuvudtaget om hur det där ska fungera?

Ledsen om det låter hårt men i det närmaste total okunskap i kombination med en attityd om att "hur svårt kan det vara, jag testar" är inte lämpligt när det gäller el. Man läser på, man ser till att förstå och sen kopplar man.
Nej du hade rätt så det jag gjorde va fel.
 
Att "testa" kan ge ökad förståelse... Risk bli rökt på kuppen i så fall 😳
 
  • Haha
  • Gilla
lindevall.094 och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Att "testa" kan ge ökad förståelse... Risk bli rökt på kuppen i så fall 😳
Jag ska förklara varför jag trodde som jag hade tänkt mig.
Ja jag kan byta fasta eluttag och dra dom vidare ja.
Men jag borde läsa mer på att ansluta med el samt till strömbrytare.
 
N
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
Utan att jag kommer kontakta en elektriker som får hjälpa mig.
Det låter som en jättebra idé!👍
Be elektrikern kolla allt du har gjort själv tidigare också.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.