Hej!

Vi ska bygga ett 1 1/2-planshus med golvvärme på bottenvåningen. På övervåningen ingår el-radiatorer som std, vattenradiatorer är tillval. Jag kan tyvärr inte mycket om detta, men har fått intrycket att el-radiatorer är oekonomiskt jämfört med vatten-dito (vi har fjärrvärme).

Tacksam om någon kan ge lite klarhet i detta.

/Anette
 
Den extra kostnaden som vattenradiatorer innebär kommer ni definitivt tjäna in, antagligen på relativt kort sikt med fjärrvärme. Inget att tveka på, välj vattenburen värme i hela huset. Är bökigt, dyrt och blir ofta fult om man konverterar i efterhand.
 
hägerhäll skrev:
Hej!

Vi ska bygga ett 1 1/2-planshus med golvvärme på bottenvåningen. På övervåningen ingår el-radiatorer som std, vattenradiatorer är tillval. Jag kan tyvärr inte mycket om detta, men har fått intrycket att el-radiatorer är oekonomiskt jämfört med vatten-dito (vi har fjärrvärme).

Tacksam om någon kan ge lite klarhet i detta.

/Anette
El radiatorer är billigare att installera, vattenradiatorer, väl installerade, ger dig större frihet.

När du väl har en vattenradiator på plats kan den drivas av den värmekälla du bestämmer dig för att ha (pellets, olja, el, värmepump, ...).

Sett på några års sikt bör du tjäna mest på att välja vattenburet.

--- Mats ---
 
Hej,
Var noga med att kolla upp om du kan ha elradiatorer på övervåningen. I Linköpings kommun är det tex. förbjudet vid nyproduktion :eek:
 
Hej Fabian!

OK, eftersom jag uppfattat att det var std med el-radiatorer och tillval med vatten-dito så trodde jag i min enfald att det var tillåtet. Tack för tipset! Nu hade vi ändå tänkt ta vattenelement av långsiktiga ekonomiska skäl, men bra att veta ändå.

Däremot sa säljaren att vi inte kunde/fick ha golvvärme på hela övervåningen, någon som vet varför?

/Anette
 
Vad är det för husföretag säljaren representerar?
Det finns egentligen ingen logik till varför man inte får ha golvvärme på övervåningen. Det måste förmodligen ha med de avtal säljaren har med sina sammarbetspartners. Nuförtiden så erbjuder de flesta leverantörer golvvärme i plattan vilket är enkelt att göra vid gjutning. Det krävs större ansträngning att lägga golvvärme på övervåning. Projekteringen blir mer avancerad då man behöver ett schema för hur rören skall dras i förhållande till innerväggar. Jobbet blir mer omfattande i tid för vvs-installatören och förmodligen blir materialet dyrare. Om ni verkligen vill ha golvvärme på övervåningen så borde det gå att tjata till sig, det är ju trots allt ni som är kund, och kunden har alltid rätt, eller hur? Dock får ni vara beredda på att kostnaden för huset blir större.
 
DYRT med golvvärme påövervåningen och i stort sett försumbar fördel gentemot vattenradiatorer. I dagens välisolerade kåkar behöver elementen på övervåningen inte gå så mycket. tag en aningens större storlek så blir framledningstemperaturerna helt ok även om ni installerar värmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.