Hej!

Vi ska installera en handdukstork i ett nybyggt hus och har funderingar kring om man ska välja el- eller vattenburen. Är det någon som vet om den ena är bättre än den andra samt vad det är för skillnad på installationskostnader och löpande uppvärmningskostnad på de olika modellerna?

Tack på förhand!
 
I ett nybyggt hus så antar jag att du kommer att ha golvvärme? I så fall bör du nog välja en el-driven handdukstork. Golvvärme har för låg temperatur under den största delen av året så handdukstorken kommer knappt vara fisljummen om det inte är -20 ute.
 
Ja precis, det kommer att vara golvvärme i hela huset. Vet du vad det ungefär kan bli för kostnad om man har en eldriven handdukstork?
 
Vattenburen med elpatron är väl det bästa? Då kan man använda el när det behövs.
 
Haddukstorken är ju normalt sett densamma oavsett om den är el- eller vattenburen. Den enda skillnaden är att när man kör den på el så monterar man en elpatron istället för att ansluta den på värmesystemet. Priserna för elpatronen varierar naturligtvis mellan olika tillverkare men normalt kostar det runt 1500kr. Kolla tex på bygghemma.se eller sigro.se så finns det ett rätt så stort utbud av handdukstorkar.
 
Min handdukstork är ansluten till värmesystemet och har en elpatron, då kan jag torka handdukarna även när värmesystemet inte värmer.
 
AnneFi
Vi har också satt en elpatron på vår vattenburna handdukstork.
Skönt med torra handdukar året om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.