Hej vi är i renoveringstagen och ska fixa till ett litet badrum vi har på övervåningen. Huset är byggt 1927 och har sågspån i golven och väggarna. Vi har dessutom direktverkande el just nu också men vill byta ut det inom en snar framtid.
Dock så vill vi fixa lilla badrummet promto innan vi ens dragit in vattenburet i huset. Problemet är dock att vi vill lägga klinkers där och därmed golvvärme.
Badrummet är bara 3m2 och jag var först inne på att lägga in vattenburen golvvärme där inne för att kunna koppla in det senare när vi dragit in ett vattenburet system. Men nu börjar jag ställa mig frågan om det är värt den extrakostnad det förmodligen blir att lägga in vattenburet där när det är ett så litet rum. Om man räknar på kostnaden för ett elvärmesystem så torde det inte kosta mer än 3000kr men med vattenburet så måste man väl ha någon extra shunt eller liknande samt dra extra rör enkomt ditupp. Vi kommer ha vattenburna element ifall vi byter till vatenburet ska kanske tilläggas men vi har ett större badrum därnere på 10m2 som kommer ha vattenburen golvvärme isåfall. Jag vet inte riktigt hur mycket extra kostnad det blir med det vattenburna men det känns bökigare än att bara lägga ner en elslinga, be elektrikern kolla till det och sen är det klart. om man räknar på att elslingan dimensioneras så att det blir 100W/m2 i maxeffekt och att den kanske går max halva tiden så blir det ju en genomsnittseffekt på 150W vilket är 1300kW per år är det en orlimligt hög beräkning, känns ju dyrt att den ska kosta runt 1000lappen per år för det lilla utrymmet... Är det någon som tänkt i de här banorna som kan hjälpa mig med denna kanske enkla fråga, vad ska man satsa på?
 
Jag har räknat med att min golvvärme går ungefär 1/3 av tiden, på vintern går den kanske lite mer än halva tiden
och på sommaren kanske 1/5 del.
För ett litet badrum tycker jag man kan leva med den kostnaden, jag har 4,5kvm.

Däremot har jag i min källare elgolvvärme med 3650w anslutningseffekt, den har vi numera ersatt med
en Electrolux luftvärmepump, jag räknar med att vi sparar ca 8000kw per år på det.
 
Antagligen ligger ett fördubblat elpris inte så många år fram i tiden, kan vara bra att ta med i kalkylen. Sen är ju energipriset för alternativet inte noll heller, beror på typ av uppvärmnig.

Om badrummet ligger ovanför det tänkta i nedervåningen kan det vara enkelt att bara lägga i slang som sen kan anslutas underfrån när du bygger det nya. Kostar inte många kronor men ger valfrihet i framtiden.
 
Ska du ändå byta till vattenburet så gör då allt vattenburet, det kommer du att tjäna på i längden.
För ett så litet badrum finns andra lösningar än att shunta.

* Tex. http://www.lagerstedt-krantz.se ,5kvm system.
* Ta:s Multibox .
* "Fullösning" med blandningsventil+strypventil på radiatorslingan.

Ska du även ha golvvärme där nere bör du installera en enklare shunt (ca 3000kr), som används till båda rummen.
 
Jag kör elvärme i klinkergolven och vattenelement på väggen i de utrymmena. På sommaren är ju husvärmen av, men man kan vilja ha lite torkeffekt i badrummet då och då.

Men skall du ändå flyta golvet så lägg i slangar oxå så är det ju förberett.

Så båda är mitt förslag.
 
Tackar tackar! för alla intressanta synpunkter.
Till er som lagt in båda värmesystemen: är det något speciellt man ska tänka på.
Antag att jag nu tänker börja använda elvärmen tills jag kopplat in vattenburet.

1. Bör man låta elkabeln korsa vattenslangarna så lite som möjligt och lägga den mittemellan eller kan man tejpa fast den ovanpå rören eller finns det risk för smälthärd av rören då? tänkte att rören på så sätt extra isolerar neråt så att värmen går mer uppåt eller blir det tvärtom? Är ledningsförmågan på rören bättre än själva betongen? För jag antar att man då gjuter in allt precis som om man skulle ha gjort om man lägger vattenburet. Ska man lägga dem på olika nivå i betongen eller får man korsa slangarna direkt över med elkabeln?

2. Eftersom rören ej är inkopplad till något vattenburet system ännu så antar jag att man bara förbered en liten låda i väggen eller liknande dit man drar rören och sedan drar man även rör från bottenvånings badrummet upp till det lilla badrummet på övervåning (som vi nu pratar om). Däri kan man sedan sätta någon sorts shunt eller liknande som använder en givare i golvet samt en termostat för att shunta ut rätt värmemängd i systemet eller är jag helt ute och cyklar? Kör man trådlös termostat som pratar med shunten nere på undervåningen eller?

3. Använder man samma termostat till de båda systemen eller kör man med två? Tänkte att det kanske är svårt att få båda systemen att lira ihop men det finns ju stora fördelar med en givare och en termostat...

4. För jag antar att man måste koppla in det vattenburna systemet för att kunna köra med en Wirsbo Pusch 12 som kan värma upp vattnet med el om man vill?

Det drar ihop sig nu så jag måste faktiskt bestämma mig väldigt snart... på att lägga båda systemen känns ju som en merkostnad på ca 3000kr för elkabeln. Men man tjänar ju som sagt på det i längden och pumpen kanske slipper gå på sommaren ifall man kör med elkabeln.
 
Tobbis skrev:
4. För jag antar att man måste koppla in det vattenburna systemet för att kunna köra med en Wirsbo Pusch 12 som kan värma upp vattnet med el om man vill?
Tja, inte nödvändigtvis, du kan ju göra ett slutet system med den bara i badrummet. Inte alls en tokig lösning om du menar ELpush12. Kostar iofs runt 5 papp, men det är ju dock en extrakostnad i nivå med elslingorna. Är dock inte säker på att den klarar värmebehovet även vintertid, men den borde göra det på en ovanvåning.
 
Hmmm, tack för alla tips, jag har beslutat mig för att lägga in elslingor. eftersom badrummet bara är 2,3m2 så torde elkostnaden för det lilla rummet bli väldigt liten, om man räknar med att elslingorna är på 1/3 av tiden som de flesta verkar ha kommit fram till för ett badrum på övervåningen så skulle ett sytem med 200W ge ca 200*24*365/3 =584kW per år, räkna grovt med 1kr/kw och kanske att värma det med varmvatten skulle kosta kring 30öre/kW så blir det ca 400kr mer per år... slipper dock en merkostnad på ca 4000kr så jag tjänar igen det första 10åren men får sedan gå back några hundra per år. Men tack ändå för synpunkterna!

mvh /Badrumsfixaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.