Nån som vet om jag får byta gamla element mot nya energi snåla element? Eller måste anlita en elektriker? Kan installeras in en vägg kontakt om jag nu får?
Är en kopplingbox inte vanlig kontakt tyvärr. S Öppet utrymme i vägg visar gamla elkablar och en kopplingsbox, inga synliga standardväggkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt värmeelement under fönster med kopplingsbox och eluttag på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
e bild

Tacksam för bra info
 
Detta är en tankevurpa......Ett element som är på 1000w drar lika mycket oavsett när det är tillverkat. Ett nytt gör alltså ingen större skillnad om inga andra förändringar görs isoleringsmässigt. De kan ju dock se roligare ut och ha en bättre styrning och kanske oljefyllda och mjukare värme men nån besparing gör man sällan.
 
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
Nya element är exakt lika energisnåla som de du har. Alla elektriska element har haft 100% verkningsgrad sen elektriciteten uppfanns.
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Elektricitet är inte en uppfinning, utan en upptäckt.:geek:;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Som svar på frågan så krävs det en elektriker för att koppla i och ur fast anslutna prylar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Detta är en tankevurpa......Ett element som är på 1000w drar lika mycket oavsett när det är tillverkat. Ett nytt gör alltså ingen större skillnad om inga andra förändringar görs isoleringsmässigt. De kan ju dock se roligare ut och ha en bättre styrning och kanske oljefyllda och mjukare värme men nån besparing gör man sällan.
Nya element som går att koppla till wifi går ofta enkelt att schemalägga samt fjärrstyra.
Dra ner tempen över natten och när du reser bort över helgen och dra på igen när du börjar resa hem. Så jag påstår att det finns stora möjligheter att spara el med uppgradering.

/Höghus
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Så jag påstår att det finns stora möjligheter att spara el med uppgradering.
Det kan det möjligen finnas i det enskilda fallet. Det betyder dock inte att nya element är "energisnåla" utan det är en villfarelse som många verkar drabbade av och den villfarelsen bör enligt min mening bekämpas.

M Mankie skrev:
Tacksam för bra info
Bra info här, enligt mig, är att behålla elementen om enda anledningen till att byta är energibesparing, men sänk temperaturen inomhus. Sänkt temperatur är enda enkla sättet att spara energi. Ska du spara med bibehållen temperatur pratar vi om byte av värmesystem, tilläggsisolering och andra liknande större insatser.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan det möjligen finnas i det enskilda fallet. Det betyder dock inte att nya element är "energisnåla" utan det är en villfarelse som många verkar drabbade av och den villfarelsen bör enligt min mening bekämpas.

Bra info här, enligt mig, är att behålla elementen om enda anledningen till att byta är energibesparing, men sänk temperaturen inomhus. Sänkt temperatur är enda enkla sättet att spara energi. Ska du spara med bibehållen temperatur pratar vi om byte av värmesystem, tilläggsisolering och andra liknande större insatser.
Så du skulle rekommendera inte byta element är många element och gamla går inte justera värmen utan stänga av eller på
Om du förstår vad jag menar
 
Som sagt, du behöver en elektriker för att byta. Men ur besparingsskäl finns det (nästan) ingen anledning att byta. Ett nytt element drar exakt lika mycket el som ett gammalt för att värma upp rummet.
Det finns en liiiten möjlig besparing i att regleringen är bättre på nya element. Du får mer exakt rätt temperatur. Ett äldre element kan man behöva ställa någon grad onödigt varm för att inte den lägsta temperaturen i variationen skall bli för låg.
Men OM du skulle ge dig på detta själv:
Koppla inte in det nya elementet i vanligt uttag. Säkringen i centralen kommer att lösa ut, iallafall om du har mer än ett element. Om du byter måste du kontrollera om du har element för 230 eller 400V. När du bryter spänningen så är det oftast 3 säkringar som måste brytas om alla trådar i elementdosan skall bli strömlösa. Man måste kontrollmäta att strömmen verkligen är helt bruten innan man börjar koppla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, du behöver en elektriker för att byta. Men ur besparingsskäl finns det (nästan) ingen anledning att byta. Ett nytt element drar exakt lika mycket el som ett gammalt för att värma upp rummet.
Det finns en liiiten möjlig besparing i att regleringen är bättre på nya element. Du får mer exakt rätt temperatur. Ett äldre element kan man behöva ställa någon grad onödigt varm för att inte den lägsta temperaturen i variationen skall bli för låg.
Men OM du skulle ge dig på detta själv:
Koppla inte in det nya elementet i vanligt uttag. Säkringen i centralen kommer att lösa ut, iallafall om du har mer än ett element. Om du byter måste du kontrollera om du har element för 230 eller 400V. När du bryter spänningen så är det oftast 3 säkringar som måste brytas om alla trådar i elementdosan skall bli strömlösa. Man måste kontrollmäta att strömmen verkligen är helt bruten innan man börjar koppla.
Okej tack för din hjälp
Kommer lyssna på dit råd
Har nyss köpt detta hus. Tänkte mest för att spara pengar men nu kommer inte byta element
Tack för din info
 
Om dom är trasiga och inte går att reglera så finns det såklart en bra anledning att byta till nya.
 
M Mankie skrev:
Så du skulle rekommendera inte byta element är många element och gamla går inte justera värmen utan stänga av eller på
Är de trasiga alltså? Eller styrs de med någon form av rumstermostat eller liknande.

Fungerar inte regleringen för att de är trasiga och det därför kräver "manuellt arbete" och blir svårt att hålla rätt temperatur och kanske ofta för varmt, kan det naturligtvis vara dags att byta.

Elbesparingen du då kommer att göra kommer att bero på att du får ett kallare rum, inte på att elementen är nya, men en besparing kan det naturligtvis bli.
 
Som sagt, är de trasiga, så blir ju läget lite annorlunda.
 
Om målet är att få ned driftskostnaden, så är det bättre att titta på någon form av värmepumpslösning. Enklast och billigast investering är en luf/luft värmepump. Bäst driftsekonomi, men hög investeringskostnad är bergvärmepump.
En värmepump legerar mer värmeenergi än den konsumerar i form elenergi (den hämtar värme från den kalla utomhusluften. Energi kan aldrig ”skapas”).
 
Visst sparar man el med nya element då man smidigt sänka temperaturen delar av dygnet och när man är bortrest. Man går ju inte runt och vrider ner värmen varje kväll annars men nya element har sparfunktion och vissa kan programmeras och fjärrstyras. Gamla termostater är oprecisa och gamla element brukar vara fulla av damm, som visserligen går att städa ur. Investeringskostnaden gör att det dröjer innan man sparat några pengar. Men el kan man spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.