Hejsan,

Jag behöver ett par el element..

Funktionen skall vara att dem kopplas 2fas och
eftersom det finns många barn hemma så
vill jag ha element som har en max värme upp till
60grader . effekten kan vara 700w Jag behöver i olika storlekar så jag undrar
ifall det är någon som vet någon elgrossist som det finns
Selga, skandia,solar, ahsell osv??

eller kanske någon vanlig affär man kan köpa !?
 
Byggvaruhusen brukar ha i lager. Välj ett med elektronisktermostat så blir de ej så varma...
 
någon som har en länk på dem?
 
Nobö "Barnstugeradiator" E8527775 (400V 750W)

e8527770.jpg

Finns i 500, 750, 1000 och 1250W

Dubbelisolerad genomströmningsradiator " Barnstugeradiator".
Lågtempererad för barnstugor (max beröringstemperatur 60° C).
Termostat beställs separat.
Radiatorn är framtagen för barnstugor och har därför runda mjuka former och är dubbelisolerad, samt har extra små slitsar för värmeutsläpp. Vilket förhindrar barn att pilla in föremål i radiatorn.
Radiatorn är av typen genomströmningsradiator och uppfyller normen för barnstugor och badrum.
Lågtempererad radiator max 60° C. OBS! Termostatbeställs separat
(Radiatorn kan beställas komplett med termostat och anslutningsdosa).
 
Skippa oljefylda, räkna med en effekt av ca 60-70 Watt/m2, och naturligtvis elektronisk termostat. Ju större effekt du har på elementen dess svalare blir dom pga dom korta gångtiderna.
 
Ja.. Vanliga "öppna" genomströmningsradiatorer typ "Nobö Sparpanel" blir aldrig speciellt varma.

Jag har aldrig satt "förskoleradiatorer" hemma i normala villor. Kanske lite överkurs.
 
Varför skulle en elektronisk termostat vara bättre?

Jag inser att det finns mängder av usla mekaniska termostater, men det finns också bra mekaniska termostater.

I sovrummet i stugan hade jag förr en provisorisk koppling med en mekanisk termostat som styrde ett portabelt element för att få exaktare temperatur. Sen installerade jag ett fast 400V-element med elektronisk termostat, köpt när nån av byggfirmorna hade rea, och det är klart sämre på att hålla temperaturen, givetvis för att elementet inte har någon sensor på avstånd från elementet.

(Jag provade för övrigt en separat elektronisk termostat som Clas Ohlson säljer, poängen för mig skulle vara att slippa klickljudet men den termostaten hade ett relä som klickade minst lika mycket som den mekaniska jag redan hade, dessutom var termostaten batteridriven (!) och värmen dog ifall batteriet tog slut. Det blev återlämning på deras öppet köp, jag påpekade bristerna och den modellen försvann sen ur deras sortiment...)
 
"riktiga" elektroniska termostater fungerar inte riktigt lika som en "vanlig" termostat, dom som är "riktiga" pulsar ut strömmen och "känner" efter om det räcker, om temperaturen fortfarande är för låg skickar den ut en strömpuls till det upprepas tills rummet nått rätt temperatur. Pulserna med spänning blir kortare och tiden utan spänning blir längre ju närmare den inställda temperaturen man kommer. Och naturligtvis det motsatta vid fallande temperatur. Dom är inte bara till och från på en inställd temperatur, därför fungerar inte vilken elektronisk termostat som helst bra som värmestyrning utan det ska vara en av "rätt"typ.
 
D
Enklare uttryckt så reglerar en pulserandecelektronisk termostat effekten tämligen steglöst efter värmebehovet. Det gör att när värmebehovet inte är som mest (för det mesta) så blir panelen inte maxvarm. En mekanisk termostat har bara av/på och panelen använder alltid full effekt (men under kortare perioder).
 
Om någon vill fördjupa sig mer så är den här kretsen ganska vanlig i element.
UAA2016PG
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-073-17&toc=19802

Riktigt steglöst blir det inte då den har 15 olika effektlägen. Periodtiden på pulserna är 40,96 sekunder. Den kortaste pulsen är 2.56 sekunder. Det är en P-regulator för den som är bekant med begreppet. Den brukar vara inställd för att hålla temperaturen på en halv grad när. Ett problem är givetvis att temperaturen som känns av inte alltid är representativ för rummet, men jag tycker att det brukar fungera bra. Elektroniska termostater som köps fristående och sätts på väggen brukar inte ha en sådan här krets. Där är det till eller från som gäller.

Erik
 
D
Elektroniska termostater på väggen har ofta den he typen av reglering.
 
Aha, en såndär konstruktion som gör att man drabbas av psykbrytanfall ifall elnätet har hög inre resistans, eftersom lyset blinkar hela tiden.

I framtiden har vi förhoppningsvis "sinusdimmers" även till värmen...
 
yxis skrev:
Aha, en såndär konstruktion som gör att man drabbas av psykbrytanfall ifall elnätet har hög inre resistans, eftersom lyset blinkar hela tiden.

I framtiden har vi förhoppningsvis "sinusdimmers" även till värmen...
Kan man inte ha en lägre resistans i nätet då? Enda gången jag har sett att element påverkar belysningen är när de ligger på samma grupp. Jag tror att man ogärna skapar övertoner på nätet i onödan. Därav den långa periodtiden. Elektroniska termostater som fungerar på ovan beskrivna sätt har funnits i över 30 år.

Erik
 
Visst, problemet är nog inte särskilt stort i de flesta fall. Ändå märker jag något liknande detta i lägenheten med modern matning som verkar vara omdragen för mindre än 10 år sen, fast det kan ju vara en enorm last långt bort som jag inte känner till.

En sinusdimmer har fördelen att den inte ger de typiska övertoner som en fasvinkelstyrd dimmer ger. Den dimmar genom att switcha belastningen av/på femtioelva gånger per halvperiod, så tätt att switchfrekvensen är lätt att filtrera bort i stort sett fullständigt. I elementfallet skulle man i princip kunna konstruera en sån dimmer så att den till och med motverkar andra nätstörningar, genom att lasta spikar hårdare och dippar lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.