Min elektriker vill dra elen i rör i källaren som sedan skall ligga ytligt, eftersom han tycker att det är snyggare. Jag hade tänkt mig vanlig 3-ledare istället.

Vilket är bäst?
 
Tycker att det låter fult, har iofs aldrig sett en sådan installation
 
En variant är väl att dessutom klämma in rören i kabellister. Känns dock lite "tårta på tårta" att göra så...
 
Det går kanske fortare och är lättare med rör och om det fult eller vacket är väl upp till betraktaren att avgöra.
 
Rör har ju fördelena att man kan byta innehåll i dem utan att riva alltihopa. Dock skulle jag vilja dölja dem.

Frågan blir då om man får sätta rör bakom tak och golvlister, Finns ju tex golvlist med utfrästa spår för pexslang som borde gå att uttnytja
 
Elektrikern säger att han vill dra 6 trådar från ett ställe till ett annat och då är det bäst med rör. Det behövs eftersom jag vill kunna slå av och på belysningen med två strömbrytare oberoende av varandra samt att det också skall vara strömförsörjning till en utelampa, då går det tydligen åt 6 ledningar. Kan tillägga att min elektriker är från polen och har med sig erfarenhet hur man gör där. Därför dubbelkollar jag lite med forumet :). Har sedan en svensk elektriker som godkänner allt.
 
C
Hmm.
Om det råder osäkerhet om hur det skall göras så kanske det är säkrast att rådfråga den svenska elektrikern innan installationen påbörjas. Annars är det ju risk att han underkänner det. Har sett installationen gjorda av polska elektriker som inte är att leka med. Inget ont om polacker, men de har en helt annan uppfattning om vad som är OK i elinstallationer.
 
Visst får man lägga rör ytligt ch sedan dra tråd i detta, men frågan är hur snyggt det blir.
 
...men hur gör man om man skall dra 6 trådar från A till B?
Alltså om man vill kunna slå av och på belysningen med två strömbrytare oberoende av varandra samt att det också skall vara strömförsörjning till en utelampa? Finns ngn specialkabel att använda eller?
 
Det är inte nått större problem att tex. lägga två kablar under ett gemensamt klammer
 
Ok, men om jag använder tex EKRK med 3 ledare varav ena ledaren i varje kabel är jord. Skall jag då ha två EKRK paralellt så får jag två jordledare totalt varav den ena ej kanske används. Detta medför att jag fortfarande saknar en ledare. Skall jag då välja att dra 3 st EKRK? 2 av dessa jordledare kommer då ej att användas och kanske ej någon vanlig ledare heller.
 
Har för mig att om du handlar kabel hos elgrossisterna där elektrikern handlar så kan du få kabel med 3 ledare utan jord(färg).

Men som ett av de tidigare inläggen säger, se till att den elektriker som du tänker anlita för slutgodkännande är med på de lösningar du/ni tänker på. Risken är annars mycket stor att han kommer att vägra befatta sig med dragningarna. Även om det inte finns ett enda regelbrott i dina dragningar så är det svårt att få en elektriker att i efterhand "godkänna" det du gjort.
 
det måste väl finnas ekrk som 5ledare.. annars finns ju ekk som detta..
 
OK, jag skall kolla med nån grossist. Har en granne som har förberett en elektriker på att godkänna. Förhoppningsvis kan jag använda samma elektriker, skall kolla med honom och jag tror det är bäst att han ritar upp ett elschema hur allt skall dras och hur allt skall genomföras.
 
EKRK finns med: två färger + gulgrön, tre färger utan gulgrön, tre färger+ gulgrön, fyra färger + gulgrön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.