Hej,

Skall sätta plyfa (11mm) samt gips(13mm), detta blir bara 24mm ihop. Funkar det med dubbelgipsdosor ändå?:confused:
 
Dubbelgipsdosor är gjorda för 26 mm från kanten till rörstudsen så se bara till att rörstudsarna sitter minst 2 mm innanför regeln och fäst ordentligt.

Är man petig så kan man göra "brickor" av 3 mm board (masonit) och lägga emellan
Protte
 
Ok, tackar för svaret!
 
Jag har lagt masonitbitar som jag limmat med en klick PL600 mot dosan. Fördelen är att om dosan sitter "löst" 2mm in så blir det inte riktigt i spänn när man sedan skruvar dit brytare eller uttag. Risk att det kommer att sitta lite löst.

Jag har hört att elektriker ofta sätter enkelgipsdosor i detta fall. Och sedan ev kör med förlängda skruvar.

Och varning för byggmax. Byggmax har i år kört med en "speciell" dosa i lite matt gul plast. Ser helt OK ut. Men "annorlunda". Den har inbyggda muttrar i ringen så att man inte kör med plastskruv (bra), kopplingsdosan har metallåsfjädrar för rören (bra).

MEN plasten är jättespröd, om röret som kommer in i stosen ligger det allra minsta i spänn så spricker plasten. Detta kan hända spontant några veckor efter installation. Då står man där plötsligt med rör som ligger lösa i väggen. Katastoffel!

Byggmax har även haft "normala" dosor som är helt OK.
 
Annars finns ju VP2-systemet mfl. med justerbara ringar. Lite dyrare, men de är värda pengarna enligt mig.
 
enklast är att köra med dubbelgipsdosor oavsett om det är en eller två skivor, sätt bara fast den ordentligt på rätt "djup"....
 
jag gillar de röda dosorna, tror det är eljo, där stosarna är böjbara.
inte ofta jag drar infällt men har använt de vid ett par tillfällen och kommer alltid göra det i fortsättningen.
 
Förstår inte riktigt problemet. Är ju bara att sätta dosorna på "rätt" djup precis som pellefant säger..
 
Ensto Ideal! Kanondosor! Otroligt stabila och förhållandevis billiga.
 
Eljos VP-2 är kanon. Böjbara och utbytbara stutsar, justerbart djup, låsbläck för rör etc. Tycker lätt de är värda de extra kronorna.
 
Tacksam för alla bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.