jag håller på och totalrenovera mitt kök. Och funderar nu lite kring elen, lägenheten jag bor byggdes 52 och jag har samma säkring till kök, 2 badrum,hall, och ett av vardagsrummen. Säkringen är en dvärgbrytare C 10A. den har förr aldrig löst ut, då jag kört tex micro kyl/frys samtidgt +  lampor, golvärme o tv. Spisen har 3 egna säkringar (3fas). Nu undrar jag är det inte en lite för stor belastninggrupp för en säkring, speciellt nu när jag skall koppla in en diskmaskin också. Kan man klara sig genom att byta upp till en  C 13A?? är inte direkt sugen på o dra en massa utvändiga kablar till nya säkringar ( om inte det är ett måste). Tämkte bara eftersom säkringen aldrig brytits förr kanske den klara en diskmaskin också om man byter till C 13A?
 
Du kanske kan dra in nån fler tråd i befintliga rör, drar du inte dit nån fler fas kommer du nog att reta uppdig på att du måste planera användningen av elprylarna så att inte belastningen blir för stor och jag TROR inte att det räcker med att byta till 13A
 
Man brukar ju rekomendera att en diskmaskin skall ha en egen grupp.

Däremot så är det oftast inga problem att dela vardagsrum och div lampor med en grupp i köket. I köket har man typiskt apparater som drar mycket. Kaffebryggare, vattenkokare micro brödrost osv. I ett vardagsrum är det oftast bara ca 150w belysning och kanske ytterligare 50-60w på TV och tillbehör till den.

Om du ändå gör en nydragning till köket så skulle jag föreslå att du försöker öka med 2 ytterligare faser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.