Hej!

har lagt på en ekskiva som jag sen behandlat med kinaolja för någon vecka sedan som jag idag såg att skivar har slagit sig.. även om den är lite lätt skruvad underifrån..

funderar på för slippa lossa skivan igen och behandla undersidan och spänna fast den igen (med risk att kinaoljan även om de luktar gott aldrig kommer torka ordentligt när det ligger emot plåt)
Att jag står och kör med min ångmaskin in i glipan en bra stund och sedan tvinnar ner skivar han skruvar igen? Risk att det slår sig igen då undersidan fortfarande förbli obehandlad ?
 
K
En bild och lite rättstavning hade nog hjälpt. Bör nog även ligga i annat forum då detta snarare är en träteknisk/ytbehandlingsfråga än verktyg/maskiner/fordon.
 
wildeside
K kniv skrev:
En bild och lite rättstavning hade nog hjälpt. Bör nog även ligga i annat forum då detta snarare är en träteknisk/ytbehandlingsfråga än verktyg/maskiner/fordon.
Japp allt löser sig bara han stavar rett;)
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Jag skulle nog olja båda sidor och sedan tvinga fast den plant mot vagnen (med tvingar), skruva fast med lite fler skruv och sedan låta tvingarna sitta kvar så länge som möjligt.
 
Av ren vana att vanligtvis skriva på en dator som inte ”hjälper” en att skriva om text och formuleringar så blev min tidigare text lite kryptiskt, även för mig

Kort och gott, har en ekskiva (150x50cm) som är fastskruvad på en verktygsvagn (plåt) som tyvärr slagit sig likt många andra som har behandlat eller fått fukt på ena sidan av sina träskivor.. Den går som en halvmåne ner ca 1cm glipa i mitten.

Jag förstår för rädda detta så bör jag skruva loss träskivan och behandla undersidan sen lägga skivan i spänn igen med tvingar och skruv men min förhoppning var att slippa göra det jobbet och endast köra med min ångmaskin en stund in i glipan och sedan tvinga ner skivan? Eller är det bortkastat försök?

Tänker även att kinaoljan kommer ta väldigt lång tid på sig att torka om det ska ligga instängd mellan trä och plåt.
 
K
wildeside wildeside skrev:
Japp allt löser sig bara han stavar rett;)
Javisst. Dryga svar hjälper ännu mer
 
K
R Robbban77 skrev:
Av ren vana att vanligtvis skriva på en dator som inte ”hjälper” en att skriva om text och formuleringar så blev min tidigare text lite kryptiskt, även för mig

Kort och gott, har en ekskiva (150x50cm) som är fastskruvad på en verktygsvagn (plåt) som tyvärr slagit sig likt många andra som har behandlat eller fått fukt på ena sidan av sina träskivor.. Den går som en halvmåne ner ca 1cm glipa i mitten.

Jag förstår för rädda detta så bör jag skruva loss träskivan och behandla undersidan sen lägga skivan i spänn igen med tvingar och skruv men min förhoppning var att slippa göra det jobbet och endast köra med min ångmaskin en stund in i glipan och sedan tvinga ner skivan? Eller är det bortkastat försök?

Tänker även att kinaoljan kommer ta väldigt lång tid på sig att torka om det ska ligga instängd mellan trä och plåt.
Vad är det för olja du håller på med? Alla oljor och hårdvaxoljor jag använder så ska överskottet torkas av med luddfri trasa efter 20-60 min. Det är ju trät som ska suga åt sig tillräckligt med olja för att bli mättat och därmed inte ta upp fukt. Vad väntar du dig ska hända genom att oljan ska ”torka”? Att den avdunstar eller trät suger upp ”allt”..?!

Och det kan väl knappast vara så himla jobbigt att skruva loss skivan för att sätta den i spänn? Att ångbehandla den innan du sätter den i spänn (oavsett hur) kan funka. Det kan också förvärra det hela. Svårt att säga utan bättre beskrivning eller bilder.
 
Har du möjlighet att skruva den underifrån även i mitten där glipan är som störst?
 
Patrik V.
Varför inte limma fast den i plåten? Ek är ju inte något lyckligt material på en arbetsbänk, men det är ju bara att limma fast och skruva fast den, om du nu vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.