Jag planerar att bygga ett skåp i ek att förvara mina sällskapsspel i (och lite annat antagligen). Har stångats en del mot google sketchup nu. Börjar få kläm på lite snabbkommandon nu så det går lite smidigare iaf. Tänkte mig ungefär såhär. Kanske inte exakt dom proportionerna men det utseendet iaf. Tänkte sedan bränna in något fantasyaktigt motiv, eventuellt betsa/luta/oljepigmentera. Håller på och experimenterar med ytbehandlingar.

cabinet.gif

Sidorna tänkte jag göra som "stegar" genom att förbinda hörnpelarna med tvärslåerna och ha fyllningen "spåntad" (? självlärd hobbysnickare så terminologin är kanske inte hundra alla gånger =). Typ såhär, om man koncentrerar sig på en "spegel"

exploded.gif

Så till min fråga. Hur mycket svällmarginal behöver man ha? Räcker det med det lilla spelet som blir om man bara har god passform men brädorna i fyllningen lösa eller måste det till mer marginal? Kanske montera ihop allt tidigt på våren när det borde vara som fuktigast?

Edit: Länk till större sprängskiss http://www.atmer.se/exploded_stor.gif
 
Redigerat:
Med torr kör jag med ytterst lite spel och det har inte varit några problem så länge man vänder ämnena sinsemellan.
Däremot måste sidstyckena i ramarna tillverkas av två vända ämnen så att de inte slår sig.

Rörande det med att bränns in så hade jag övervägt att istället limma på ett transparent ark med aktuellt motiv alternativt sprutmålat det på. Det går liksom att ta bort då.

/Kent
 
Ok, jag hade nog försökt mig på att göra ramen "oskarvad" men det kanske är dumt då även om det skulle vara marginellt snyggare än vändlimmat. Jag har iaf läst någon guide hur man gör det (av dig kanske tom). Ska nog gå att få till även om jag misstänker att det är lättare med en limpress än alla tvingar i kvarteret =)

Idag ska jag nog jobba på nån sorts bord till överhandsfräsen. Det är smidigt att ha tillgång till en skolslöjdsal. Det enda jag egentligen saknar är väl bordssåg och vertikalfräs...

Jag får väl ta material tjockt nog för att hyvla bort motivet om det skulle bli aktuellt... Nä, men allvarligt så är ju dekorationen iaf sista steget så det finns ju tid att tänka på det.

Tack för svaret.
 
Vända ämnen syftar på ihoplimmade bitar som drar åt varsitt håll innan limning?
 
Mr Handyman skrev:
Vända ämnen syftar på ihoplimmade bitar som drar åt varsitt håll innan limning?
Jag tror man tar biten man tänkt använda, sågar den mitt itu, snyggar till ytan om det behövs, vänder den ena och limmar ihop igen. Då kommer den så att säga slå ut sig självt.
 
Nej, inte riktigt.

Det kallas vändlimning med störtning, och jag har lärt mig det här på byggahus, och använder nu det i tid och otid - med otroligt bra resultat.

Välj en bra, rak och hyvlad regel att utgå ifrån. Gärna med stående årsringar, även om det är svårt att hitta.

Klyv regeln. Ta den ena biten och vänd den 180 grader (så att om du tänker dig att de hade stått rakt upp, vertikalt, bredvid varandra så hade den ena biten vänts så att änden som var i marken nu istället är upp i luften). Tag därefter samma bit och vänd den 180 grader åt andra hållet, så att den sida som är sågad (av dig när du klöv) nu är utåt, och i mitten så finns det alltså 1 sågad yta (från biten du inte har vänt på alls) och 1 hyvlad yta som kommer från biten du har vänt på. Limma ihop.

Förklarade jag dåligt så är det bara att fråga på.
 
Ja, jag var lite otydlig med hur det skulle vändas eftersom jag inte riktigt hade koll men jag tycker du förklarade det föredömligt. Bara en illustration hade kunnat göra det bättre =)
 
Vid vilka längder bör man använda vändlimning med störtning?
 
Jag vet egenligen inte. Jag gör det så ofta jag har tid/det inte stör att ådringen ser lite konstig ut, jag för att jag har fått så oerhört bra resultat med denna metod.
 
Fast egentligen tycker jag det verkar lite konstigt att man vänder den på längden. Borde man inte vilja ha den motsatta effekten av hur träet rör sig så lokalt som möjligt. Tänk om man skulle ha en jättelång regel. Det känns som den skulle kunna ha olika deformationsmönster i olika sektioner.

En vridning av regeln kommer man iofs inte åt på det sättet.
http://www.atmer.se/ytor_stor.jpg
 
Redigerat:
Passar först på att länka om till bilderna i första inlägget.

Skåpet
xptymb.jpg

Sprängskiss
2v2yv5c.jpg

Större sprängskiss http://i31.tinypic.com/mb39rk.jpg

Nu har jag provat lite ytbehandlingar på stavlimmad ek. I princip så är bitarna spegelvända mot varandra längs med som en öppnad bok. Den undre raden är först behandlad med Welin&Co Gammeldags Trälut (den för furu...) och sedan är kolumnerna i ordning ett lager av vardera: Zar Charcoal, ZAR English Walnut, ZAR Danish Walnut, OSMO Hårdvaxolja samt Ingenting.

70vqqf.jpg

Det var lite krångel att få färgerna bra men nu är det ganska korrekt tycker jag.

Länk till större bild http://i31.tinypic.com/k51jww.jpg
 
Redigerat:
Jag får inte länken till den större bilden att funka.
 
My bad.. nu ska det fungera hoppas jag. Ändrade bara texten och inte den underliggande länken när jag flyttade bilderna till tinypic :p

Du kan ju rentav länka in skisserna i ursprungsinlägget om du har rättigheter och tid... Jag får inte redigera det längre.
 
Redigerat:
Vilken ytbehandling tänker du använda? Får man komma med lite förslag så tycker jag att Zar Charcoal och ZAR English Walnut utan lut var snyggast (dvs de 2 längst upp till vänster. OSMOn tyckte jag var lite ljus, och de som var lutade blev lite "blurriga" typ - ser lite smetiga ut på något sätt.

Min andra reflektion är att du verkar vara väldigt ambitiös, vilket får mig att tyckte att det vore synd att bränna in något fantasymotiv utanpå....men det är ju bara mina 2 cent;)
 
Jag är alltid väldigt amitiös... i planeringsstadiet =) Alla jiggar, fräsbord, ytbehandlingstester jag gör räknar jag ju dock med att ha nytta av i framtiden också. Ytbehandling är ju det roligaste, det blir ju så fint. Fast det får jag väl nästan inte säga som just beställt finsåg och finstämjärn från leevalley för att börja leka med sinkade fogar...

Personligen så gillar jag den lutade med osmo-oljan om det ska dit ett bränt motiv. Så det blir lite kontrast mellan det obrända och brända. Annars vill jag nog få en ganska mörk ton. Det känns som den lutade ytan liksom suger åt sig oljan bättre och ger en djupare ton. Ytan blev visserligen rätt mycket mörkare bara av lutningen. Fast det känns lite krångligt att luta en färdig möbel också. Nu var det ju rätt enkelt att rakt av skölja bort beläggningen som blev. Det känns lite tveksamt att spola av det färdiga skåpet med trädgårdsslangen =D

Jag kanske är lite missledande när jag säger fantasymotiv. Tanken är mer nåt traditionellt mytologiskt, drakar, fenixfåglar eller liknande. Jag har en provbit på gång som jag kommer bränna in något på så får ni se hur jag menar.

Jag tänkte inte klogga upp den här tråden så jag har gjort en skryttråd här http://www.byggahus.se/forum/moebel...-era-faerdiga-verk-till-allmaen-beskadan.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.