Jahopp, då var det bestämt då, det blir ett Kvadraten från Ekjsöhus på vår tomt i Linköping (Ekängen).
Det verkar vara lite bråttom att skriva på papperna då Eksjöhus tydligen ska höja priserna den 1'e November och det som är mest spännande är att vi inte vet om vi får bygga Kvadraten på tomten. Delvis är det "Långsidan mot förgårdsvägen" som sätter stop (Vilken långsida, det är en kvadrat, alla sidor är lika långa!) samt att huset får gaveln nedåt på tomten, vilket inte heller stadsplanen "godkänner". Jag har varit i kontakt med Kommunen och träffat dem & de sa att jag skulle söka bygglov och att han inte såg att det skulle vara några större problem med det hela.
Säljaren på Eksjöhus här i Linköping sa att vi skulle skriva in i kontraktet att får vi inte bygglov blir det inte heller något köp. Vilket kan vara trevligt :)
Jag ”lite” stressad just nu, det handlar om något så stort så man har svårt att fatta vad man ger sig in på, och jag hoppas att vi verkligen inte hamnar i samma sits som andra har gjort med problem och strul osv.
Ursäkta att jag kanske verkar lite flummig, men jag känner att jag bara måste skriva av mig lite.
Återkommer lite senare med lite mer ”flum” :)

//Andreas
 
Tjohej, nu har vi skrivit på (i måndags morse) och vi fick inskrivet i papprena att om vi inte får bygglov så får vi tillbaka handpenningen på huset. Vilket kan vara "rätt" skönt.
Vad som kommer att ske nu är att vi ska få en orderbekräftelse och att de sedan ska rita in huset på tomten så vi kan söka bygglov på det. Sen om vi får avslag på hustypen så får vi väl börja om på nytt igen, vilket inte precis är något vi ser fram emot, men nu ska vi inte måla fan på väggen, utan det här kommer bli hur bra som helst. Speciellt med tanke på att jag får ett eget hembiorum i huset :cool: & att vi har valt bort HTH's kök för att ta ett specialritat från TLV kök där hon jobbar. (moderator får ta bort om det ses som reklam, med det är inte menat så).
Imorgon Onsdag ska vi träffa banken för att göra upp lite pappersarbete (vi äger inte tomten riktigt än) för tomtköp samt handpenningsavgiften & projekteringskostnaden för tomten. Jisses, det var ganska mycket som skulle betalas...
Alltså jag tycker det här är skitkul, efter ca. 4'a års väntan på att området tomten ligger på äntligen börjar närma sig slutet på projekteringen (det var skogsmark innan) så kommer tomten snart vara byggbar, det är 64 (tror jag) tomter sammanlagt, varav vi äger (snart) en & resten ägs av Eksjöhus, kommunen & några av privatpersoner.
Som mitt förra inlägg var så är jag fortfarande lite "yr" så jag hoppas ni står ut med mitt mindre fina sätt att skriva på. ::)
Hej svejs till nästa gång.
 
Sådär, nu har jag lugnat ner mig lite ::)
Idag var vi ock skrev på hos banken för ett byggkreditiv på ca, 2,6 mille, räntan på kreditivet ligger på 2,92%. Jag vet faktiskt inte om det är så superbra, men det är väl igentligen först när huset är klart man ska lägga in de stora resurserna för att få den bästa räntan.
På husfronten, intet nytt, förrutom att säljaren på Eksjöhus ringde o sa att det skulle bli 1280:- kronor billigare eftersom han hade glömt att dra av något på ett fönster vi tagit bort ;)
 
Planlösningen, egenhändigt gjord i Paint :D
Det är väl vissa saker på övervåningen som inte stämmer, men 10 minuter i paint så kan man nog inte begära mer ;)
 
  • huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att följa ert bygge :)

Ett par frågor om er planlösning:

Vad skall ni använda det lilla rummet bredvid köket till?
Hur inreder ni badrummet på övervåningen?
Blir det takfönster i allrummet?

Mvh
Fredric
 
Insane.....visst känns det skoj men kan du inte fixa en hemsida med ditt husbygge och skriva alla händelser där? Sen kan man ju tycka att Norrköping hade varit att föredra framför Linköping.....det är ju upplopp på gatorna där ;)

 
Fredric skrev:
Vad skall ni använda det lilla rummet bredvid köket till?
Hur inreder ni badrummet på övervåningen?
Blir det takfönster i allrummet?
Det lilla rummet vid köket blir ett skafferi, torrförråd. (Det stora blir ett hembiorum :D )
Vi kommer ha ett stort avlångt badkar(inget bubbel) i badrummet som ligger med kortsidan mot gaveln. Sen blir det en toalett och ett handfat där inne också ;)
Jo, det blir ett takfönster i allrummet. Fick förövrigt ritningarna från Eksjöhus & det var inget takfönster inritat. Så det påpekade vi omgående, får se imorgon om de har hunnit ändra på det hela.

Calle Anka skrev:
Insane.....visst känns det skoj men kan du inte fixa en hemsida med ditt husbygge och skriva alla händelser där? Sen kan man ju tycka att Norrköping hade varit att föredra framför Linköping.....det är ju upplopp på gatorna där ;)
Jag tycker också det hade varit roligt med en hemsida, men eftersom jag inte kan skriva en rad html-kod eller dyl. så får ni stå ut med mig här istället. :cool:
Äh, lite kravaller livar bara upp stämningen lite ;) Fast nu kommer vi iofs att bygga en bit utanför stan så vi klarar oss nog, fast det ligger iofs ett fängelse lite längre bort... :-/
 
Sen kan man ju tycka att Norrköping hade varit att föredra framför Linköping.....det är ju upplopp på gatorna där
Det kanske är Norrköpingsborna som gör upploppen i Linköping eftersom att vi i Linköping, enligt den senaste undersökningen, faktiskt är typ 5-10 personer fler än dem numera... ;)

 
Ja jisses, vi har nu 2 söndagar i rad samlat ihop mindre träd och ris från de fällda träden, både de som Gudrun blåste ned och de som vi sågat ned.
Vi har nu ris & småträd till en lagom stor majbrasa.
Problemet är nu hur katten vi ska bli av med allt, elda är igentligen inte ett allternativ då grannarna, 3st, förmodligen inte skulle uppsakatta det. Att hyra ett släp & köra fram & tillbaka till ristippen är inte heller så lockande (även om det bara är 2-3km dit) & det sista allternativet är att låta det kommunala företaget "Stadspartner" hämta det för en näpen summa av 509:- +moms per timme, samt en avgift på 650:- + moms per ton för de grenar & träd som är över 35-40mm i diameter, vilket borde resultera i ca 2500:- ink moms. Är det värt pengarna eller ska man köra rubbet själv?

Usch vad jag tycker illa om sådana här kostnader som poppar upp hela tiden. Till råga på allt så har startmotorn på bilen gått sönder också. >:(

*edit* stavfel
 
Jag hade kört det själv... Lite extra jobb, men onödiga pengar att betala tycker jag!
 
Sådär, nu har vi fått en bekräftelse på att kommunen fått in vår bygglovsansökan. Det går sakta men lååååångsaaaaaaaamt framåt ::)
Dock verkar det som om kommunen vill ha 4-6 arbetsveckor på sig för att besluta om vi får bygga eller inte, någon som har några bra förslag på vad vi kan göra under tiden?
Åka o titta på kakel/klinker, välja tapeter & kanske ta en sväng och titta lite på braskaminer?
Kanske skulle se över möjligheterna att elda upp allt jäkla ris som ligger på tomten, det är som sagt var ris & större grenar från ca. 8-10 träd som ligger i 4 stora högar på tomten.
 
Japp, så kom man hem från jobbet och visst hade man fått ett nytt brev från Kommunen, den här gången vill de ha kompletterande handlingar, nämligen "Situationsplan (Nybyggnadskarta typ A)" :-/
6-8 veckors handläggningstid :'(
 
Suck o stön, Byggkontoret har numer bestämt sig för att inte ens titta på bygglovsansökningar som inte är fullständiga, förr har de iaf börjat titta lite på dem för att se om det finns några omedelbara fel. Så nu är det upp till Eksjöhus att skicka in Nybyggnadskartan fort som f*n!
 
Hoppsan, den här tråden hade jag glömt bort :)
*Uppdaterar*
Vi har fått bygglov & allt är klart, grundgrävaren skulle satt igång i torsdags, sen skulle han göra det i fredags och "kanske" jobba i helgen, dvs lördagen & idag måndag skulle han ännu en gång "sätta skopan i marken" vilket inte hade skett vid 12.20 när jag var ute och tittade.
Inte för att det står oss om livet att han gräver grunden, första husleverans sker inte förrens Måndag vecka 21. Men det vore bra om han satte igång när han sagt.
Aja, i vilket fall lär det vara klart i tid hoppas jag.
 
Hittade den här gamla tråden som behandlar en sak vi är lite sugna på i vårt just beställda Kvadraten, nämligen öppet i hela hallen upp mot övervåningen.

Hur löstes det? Kunde man beställa det från Eksjöhus eller var det snickarna som fixade det på plats? Lät det sig göras enkelt eller var det ett omfattande ingrepp (med andra ord, blev det väldigt dyrt :surprised:)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.