Räknas pannrum med bergvärmepump och inkommande vattenledning som torrt utrymme så EKRK kan användas, eller behövs EKLK?

Kan N1XV vara ett alternativ? (har över från tidigare installation.

/Dea
 
Nog är det torrt alltid men jag skulle välja en líte mer mekaniskt robust kabel i ett sådant utrymme, där både EKLK och N1XV skulle passa fint.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Personligen håller jag med bo.
EKRK hör hemma i bostadsrum, och "finare" miljöer.

Är utrymmet torrt och det inte förekommer andra faktorer, som mekanisk åverkan eller liknande. Så kan EKRK faktiskt vara ok även i detta rum.

Ta N1XV om du hade den till övers:)
 
  • Gilla
Dea_34
  • Laddar…
tommib
Även jag röstar för EKLK eller N1XV. Jag skulle inte använt EKRK i ett pannrum, det känns onödigt lyxigt.
 
Mikael_L
Ja inte ens för att det skulle vara lyxigt. :)
EKRK är en betydligt mindre mekaniskt robust kabel än N1XV, EKLK (EQLQ, EXLQ) ja t.o.m EKK,

Alla kabeltillverkare skriver ungefär så här om sin EKRK
"EKRK är en PVC-isolerad och PVC mantlad installationskabel för öppen, fast förläggning inomhus i torra utrymmen utan risk för brand eller explosion. Partisoleringen skall skyddas mot UV ljus."

Jag använder EKRK i princip uteslutande i torra bostadsrum (där jag iofs kan räkna in t.ex. en tvättstuga i bostad eller toalett utan bad/dusch osv).
Jag inser att jag troligen övertolkar begränsningarna i användningsområdet för EKRK något i och med min åsikt.
Men jag brukar vända på det lite, och se var det finns nytta med EKRK, ja den ser jag främst i vardagsrum, hall, sovrum osv. Just för att EKRK är den allra smäckraste kabeln och som går att förlägga otroligt snyggt.

Detta har sällan några större värden i när man förlägger i garage, pannrum osv, och då EXLQ har nästan lika fina egenskaper men är betydligt robustare och tillåten i många fler miljöer och dessutom billigare så blir det liksom en nobrainer att välja EXLQ överallt där man inte har extrem nytta utav just utseendet på förläggningen som sådan.


Så JA, jag skulle välja EXLQ eller N1XV alla dagar i veckan i ett pannrum, utan tvekan.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.