Hej,
Fick för en månad sen läckage från diskmaskinen.
Och under diskmaskinens så har ekparketten "spruckit" eller hur man säger, det har rest sig en mm eller så bara.

Jo, vi hade sån där skyddsbalje under diskmaskinen.

Är det bara att köra maskinen som vanligt nu eller behövs det göra nåt??
Det har fått torka i 1månad nu.

I början var det vattenfläck och luktade lite, men nu så är det borta och ser som vanligt ut, förutom "sprickan".

Tacksam för snabb svar
 
H
Hej!

Vi råkade ut för samma sak i dec. vi fick rådet från rörmokaren att ringa till vårt försäkringsbolag och berätta vad som hänt. Fkbolaget valde att skicka hit anticimex för att fuktmäta vilket visade sig vara ett bra drag då det hade gått ned vatten under golvet som ej syntes när man tittade på golvet. Så det var bara att riva upp golvet, låta underlaget torka och lägga nytt.



Mvh
Husdrömmaren
 
Ringde Electrolux servicetekniker, pga av en anna grej, och frågade det här med golvet också.
De sa likadant, att ringa upp försäkringsbolaget.

Hur mycket golv rivde de, bara kvadratmetern under diskmaskinen eller??
 
Behövs inte stor mängd vatten för att sprida sig på en stor yta...

Har varit med om en avfrostning av en frys som inte gick helt smärtfritt.
Resulterade i nytt golv, ur egen ficka...
 
Torkar inte vattnet eller är det mögel som spider sig??

Är det hela golvet i köket/vardagsrummet de byter så är det värt det, för 1500kr i självrisk.
 
Det blir svartmögel, diffspärr nedåt, trä uppåt, däremellan är vattnet.
Jag tror inte det är så lätt att byta en liten fläck av ett golv, solblekningar, nötningar osv. Men det slits väl in efter ett tag antar jag...

Men jag uppfattar det som att det är bara golvet under diskmaskinen som har rest sig, då ser man hur långt det har spritt sig när man börjar bryta...
Har du/ni tur så kan ni väl byta golv under diskmaskin/bänk...
 
A, bara golvet under diskmaskinen är värst.

Tur är det om de byter ut hela golvet mot självrisken.
Annars 1500kr för en kvadratmeter känns inte bra för min plånbok, fattig som man redan är.

Förresten så är det en bostadsrätt, PEAB som byggt den för ca 3år sen.
Ingen granne under mig.

Så vad tycker ni att jag ska göra??
Ska jag ringa försäkringsbolaget, swedbanks HemPlus??
 
Givetvis ska du ringa till försäkringsbolaget. Haveri på en hushållsmaskin bör din försäkring täcka, du hade dessutom en skyddsbalja.

Vet inte säkert, men betalar du 1500 i självrisk så får du se till att byta resten av golvet på försäkringspengen med, om inte annat för det estetiska!

Går inte försäkringsbolaget med på det? Då kanske det är bättre att göra det själv.
 
OK, blir att ringa de imorn och förklara.

Återkommer hur som helst, antingen om de går med på det eller hur man får bort en bit ekparkett :D

Tack så mycket för hjälpen
 
En man från HSB kom och mätte golvet och det fanns fuktskador, ca 20%.

Har nu ringt till hemförsäkringen,
de säger att föreningens försäkring ska täcka det, för det är inte ytskicktet osv bla bla bla...

Pratade sen med ordförande för bostadsrättsföreningen och han sa att det ska gå på min hemförsäkring och inte på föreningens.

Väntar nu på att få tag på personalen som har hand om försäkringen i föreningen.

Få se vad de säger...
 
Se till att det inte blir du mot de två försäkringsbolagen, se till att de tvistar sins emellan! Du kan föreslå att de två försäkringsbolaget delar lika.
 
Pratade nyss med personen som har hand om försäkringen i föreningen.

Hon skulle ringa upp alla de där och kolla.
Hon sa, det är alltid ett problem när det handlar om vattenläckage.
Sen kanske att föreningen skulle in och betala först och sen kräva tillbaks från min försäkring.

Sen om det var PEAB som installerade fel, så ska de stå för det osv.
För bostaden är bara ca 3år gammal.

Jag har 3 kronor försäkring genom swedbank.
Föreningen har Svealand försäkring.

Vet att, försäkringsbolagen är bara bra tills det händer nåt...
 
Föreningen har nu kontaktat mig.
Min hemförsäkring täcker bara ytskicktet och föreningens hus-stammen.
Så det blir 50/50.

Imorn så kommer det nån som ska kolla på golvet igen, inte från HSB denna gång.

Får nu se hur lång tid hela processen kommer ta, och om det blir att riva hela golvet eller vad de nu ska hitta på.
 
Idag kom en fukttekniker från Munters och kollade golvet vid diskmaskinen, tog kort och mätte hela rummet också.
Han skulle sen rapportera till försäkringsbolagen.

Men det blir att göra nåt, sa han iaf.

Köket/vardagsrummet är på 27 kvadratmeter.
 
Tack för du delger oss fortsatt info, mycket bra att veta om processen i ett sånt här fall.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.