Hej,

Inflyttad i nyinköpt hus från 1968.

Huset är enplanshus med källare, 125kvm per plan. Källaren ska vi inte bo i utan där är det förvaring, gym, tvättstuga. Vi bor i Uppsala.

Huset värms idag med en luftvärmepump på varje våning, en kakelugn på markplan samt elradiatorer.

Jag funderar på om det är värt det att dra vattenburen värme och köra fjärrvärme eller bergvärme. Utan att ha faktisk förbrukning, vad skulle ni gissa?
 
Lika svårt tyvär som att ge er rådet att köpa en ny bränslesnål bil, utan att veta vad ni kör idag.

En kompis till mig betalade 180000:- för bergvärme inklusive ett par extra element, men han har inte en aning om hur mycket han förbrukade innan eller vad hans förbrukning är nu.
Jag tycker det är lite tveksamt att göra en så pass stor investering utan en riktig kalkyl.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tror inte att man tjänar igen investeringskostnaden genom lägre fakturor inom en 20-årsperiod. Luftvärmepump fungerar bra i södra Sverige, kakelugnar är effektiva och funkar bra som spetsvärme kalla vinterdagar och elen kommer knappast att bli dyrare i närtid.

Räknar man däremot ökad komfort och ökat värde på huset så kan det nog vara fördelaktigt med bergvärme. Vill man ha varmgarage, ftx med frikyla eller uppvärmd pool så är bergvärme väldigt bra.

Fjärrvärme? Nej. Du har billigare värme nu.
 
Pay off-tiden är säkert lång och det är omständigt. Men du får ett avsevärt mycket bättre klimat, slipper störande brus från llvp, och har en frantidssäker lösning. Om du ändå tänkt renovera huset så hade jag inte tvekat på att dra in vattenburet. Är ju dessutom lätt med källare. Kanske passa på att fixa ventilationen och sätta in en frånluftsvärmepump?
 
L
Jag skulle nog inte byggt nytt vattenburet system om det inte finns sen tidigare. Då är det bättre att gå hela vägen till ett ventilationssystem med frånluftsvärmepump.
 
peternicklas
Jag tog bort alla element på bostadsplanet och ersatte med golvvärme samt installerade en luft/vatten väemepump. Källaren har fortfarande element. Jag skulle gjort om det alla dagar i veckan. Finns inget värmealternativ som ger en så behaglig värme som golvvärme. Vi sänkte vörmeförbrukningen med mellan 10 - 15%, då räknat i antal kWh.
 
Gör du om ett rum så lägg gärna in vattenburen golvvärme och mata den med en elpatron. Då kan det bli försvarbart med en värmepump när flera rum fått nya golv.
 
På längre sikt vinner du på vattenburet. Det ger fler alteranativ. Om du säljer huset så får du troligen tillbaka en stor del av investeringen. Om du bara räknar på investeringen för bergvärme, håll kostnaden för det vattenburna systemet till en separat kalkyl. Då tror jag att du får en payoff tid på 5 - 7 år. Men invsteringen i vattenburet är hög, å andra sidan har värmesystemet med rör och radiatorer en lång livslängd, därför tycker jag att man kan räkna det lite separat.

Mycket beror på hur din likviditet ser ut, kan du ta investeringen utan att det tär alltför hårt på budgeten, så kör.
 
L
peternicklas skrev:
Jag tog bort alla element på bostadsplanet och ersatte med golvvärme samt installerade en luft/vatten väemepump. Källaren har fortfarande element. Jag skulle gjort om det alla dagar i veckan. Finns inget värmealternativ som ger en så behaglig värme som golvvärme. Vi sänkte vörmeförbrukningen med mellan 10 - 15%, då räknat i antal kWh.
I ett stort hus med källare som du har. Så är behovet av aktiv ventilation mindre. Om du har ett nyare hus eller ett mindre och välisolerat hus. Så ska du absolut tänka på att du behöver ventilera huset också. Dagens hus, må vara energisnåla, men är de bra för hälsan?
 
hempularen skrev:
På längre sikt vinner du på vattenburet. Det ger fler alteranativ. Om du säljer huset så får du troligen tillbaka en stor del av investeringen. Om du bara räknar på investeringen för bergvärme, håll kostnaden för det vattenburna systemet till en separat kalkyl. Då tror jag att du får en payoff tid på 5 - 7 år. Men invsteringen i vattenburet är hög, å andra sidan har värmesystemet med rör och radiatorer en lång livslängd, därför tycker jag att man kan räkna det lite separat.

Mycket beror på hur din likviditet ser ut, kan du ta investeringen utan att det tär alltför hårt på budgeten, så kör.
Ser likviditeten dålig ut så tycker jag att man kan räkna på alternativet att låna till investeringen. Ofta kan det vara så att resultatet av ränteutgifter, amortering, underhåll och sänkta driftkostnader ger ett antal hundralappar mer i fickan varje månad.

Om man tex tänker sig att en investering i bergvärme kostar 240000kr, amorteras av på 20 år (1000kr/mån), sänker drift och underhållskostnaderna med 1500kr/mån och räntan är två procent efter avdrag (ca 370kr/mån) så får man hela investeringen "gratis" på 20 år plus 130kr extra i fickan varje månad. Och då har jag inte räknat med ökat husvärde och att räntan minskar över tiden.
 
Tack för svaren, uppskattas!

Ska bo in mig och se vad faktiska driftkostnaderna är innan jag tar ett beslut. Det finns pengar i kalkylen för nytt värmesystem men jag vill gärna göra en bra investering rent ekonomiskt också. Jag testar nog en vinter med nuvarande lösning och ser hur det funkar.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.