Mellan tummen och pekfingret- hur mycket/hur många årsinkomster har ni lånad på ett ungefär, jag menar om vi tillsammans tjänar 600000 per år brutto, och ska låna 2,4 miljoner , då blir det ju 4 ggr årsinkomsten?
Förstår ni vad jag menar?
Snälla, lugna mitt galopperande psyke! ::)
 
Kommer bli mellan 2 och 2,5 miljoner, på en årsinkomst om ca 600 000....

Känns hur lungt som helst... 8)
 
Strixx skrev:
Kommer bli mellan 2 och 2,5 miljoner, på en årsinkomst om ca 600 000....

Känns hur lungt som helst...  8)
puh pulsen går genast ner lite
Ni andra kan också lugna mig... ::) ::) :p :p :p :-/ :-/
 
nu ¨år pulsen op

vi lånade 2,2 gånge indkomsten :)
men vi är forsiktige ;)
 
Ungefär 2 ggr räknar jag med att det blir innan vi är klara.

Uppgiften måste dock vara irrelevant utan hänsyn till räntekostnader relaterad till detta lån.

Den viktigaste regeln jag följer när jag lånar pengar är att aldrig aldrig aldrig belåna huset ens i närheten av dess marknadsvärde. Man måste ALLTID kunna sälja huset och lösa lånet utan att fortfarande vara skuldsatt.
 
MathiasS skrev:
Den viktigaste regeln jag följer när jag lånar pengar är att aldrig aldrig aldrig belåna huset ens i närheten av dess marknadsvärde. Man måste ALLTID kunna sälja huset och lösa lånet utan att fortfarande vara skuldsatt.
Varför då?? :p

Vi har sammlade studielån på över 500 000 och vi kan inte sälja våra kunskaper och betala tillbaks de lånen... :surprised:
 
Nu kan jag lugna er allihopa ....vi lånar ung. 5ggr vår årsinkomst. :D
Vi räknar med att kunna sälja huset och betala av lånet,vi har lagt rätt mycket kontant så det borde inte vara en omöjlighet.
//Princess

 
lånar 3 ggr årsinkomsten (3 millar).
 
ok känns lugnare nu. ;D
men det kommer väl igen-so keep calming! :-*
 
micke_011 skrev:
hmm..egentligen är det väl det du (förhoppningsvis) gör varje dag.. jag menar, om du inte hade din utbildning och därigenom dina lån, fick du då det jobb du har eller iaf borde kunna anses förtjäna med anledning av dina kunskaper från studierna?

i princip håller jag annars med, den dagen den sorgen. om man hela livet skall leva med inställningen att varje investering skall löna sig eller iaf ge pengarna tillbaka skulle det kännas som en klar begränsning. att bygga för 4 mille och få ett marknadsvärde på 2 är kanske inte min kopp te heller, men.. bevisligen är vi väldans olika, även vi forum-iter!
Jo, jag har ett jobb som faktiskt krävde den utbildningen jag gick (sjökapten)... Men vad jag menade var att jag har liksom ingen säkerhet... Jag kan bli arbetslös, och kan vara tvungen att ta ett annat jobb, och allt är då "utslängda" pengar....

Jag håller med dig till punkt och pricka... Allt man gör i livet behöver man inte göra för att man ska få en ekonomisk vinning av det... Och sen måste man våga också....
 
Lånar 5,1 ggr årsinkomsten, och det känns oroligt i magen då och då...men det är det alternativ som finns, och för det mesta känns det alldeles utmärkt!
 
Vi har lånat 4,7 gånger inkomsten. Min sambo bytte tom. jobb efter att vi hade byggt klart / lånat klart och gick ner 2000kr. i lön / månad. Vi räknade med att vi klarar det. Det är viktigare att han trivs med jobbet och att han får mer tid över för vår dotter.

Vi klarar det bra ekonomiskt som räntorna är nu, men är rätt så sugna på att sälja och köpa mindre, billigare hus, ha mindre lån och få en hel del pengar över... Frestande...

/Mariana
 
3,7 ca
 
ca 3,5 ggr. Även om man kanske inte kan jämföra direkt på det viset.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.