Hej.
Jag har haft anledning att träffa eller tala i telefon med ett antal arkitekter, då vi vill göra om exteriören på vårt hus.


Jag undrar då några saker:

1. Brukar arkitekter ha andra sidoinkomster eller jobba mycket svart? Många av dem har ett litet AB som omsätter sisådär 400-500tkr och gör ingen större vinst. De har rätt bra referensobjekt på sin hemsida och skickar rätt saftiga offerter. Brukar arkitekter köra taxi, jobba som personlig assistent eller annat?

2. Hur vana är de att använda CAD? Flera har sagt att det skulle ta ca 50-70 timmar att föreslå en ny fasad och göra bygglovsritningar. Bara bygglovsbiten skulle i vissa fall ta 30 timmar, vilket verkar helt sjukt. Jag har gjort det själv nu och det tog mig 8 timmar.
 
Ofta är de kanske inte just CADandet som är det svåra utan de ska ju kunna gällande byggregler såsom PBL, BBR, tillgänlighets och brandkyddsregler. T.ex. bygglovsritningar ska ju se ut på ett visst sätt och innehålla viss information.

Jag ritade upp vårat lösvirkeshus själv i AutoCad Architecture. Själva ritande var den enkla snabba biten. Att läsa in alla regler hur en bygglovsritning ska se ut, mått som ska finnas, definition av olika ytor m.m. tog nog 3ggr längre tid.
 
1. Du skojar! Ta en lång utbildning och sen köra taxi på nätterna....

2. Dom flesta kan rita CAD. OM du har gjort ritningar på 8 timmar har jag svårt att tro att dom kommer gå igenom kommunens granskning felfritt...
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
1. Tror inte arkitekters mål är att tjäna mkt pengar. Då hade de nog valt ett annat yrke. Det är så jävla kul att rita hus så de kanske känner att de inte behöver bli rika på det. (Talar av egen erfarenhet).

2. Tror nästan alla arkitekter är skillade på CAD. Många kan även massa andra program som man arbetar med parallellt. 3d modelleringsprogram, renderingsprogram, illustrator, photoshop, InDesign, revit, archicad.

Och som alla andra yrkesgrupper så tar man höjd i sin första offert för att inte springa på massa oförutsägbara fel etc och behöva jobba gratis för att få ihop det. Likväl så måste man vara jävligt noga när man arbetar mot kund. Du som beställare kan ju va ok med att din bygglovsansökan måste kompletteras etc. Men om din arkitekt som du betalar för slarvar så är det ju jävligt oproffsigt. Och den arkitekten får inte många fler jobb.

Timmarna kanske ser ut lite såhär:

-Ta fram underlag från stadsbyggnadskontoret 2h
-gå igenom och tolka detaljplan 1h
-möte med kund 3h
-Ev plastbesök 3h
-ev behöva kontrollmäta på plats 1h
-tolka kundens önskemål. 1h
-Göra skiss som kund skall godkänna/vara nöjd med. 4h
-lägga upp projekt/order 1h
-rita av originalritningar i cad 4h
-rita själva utbyggnaden/fasadändringen i cad 4h
-rita in huset på nybyggnadskarta 2h
-fylla i blanketter 1h
-fakturera. 0,5h

27,5h x 1000kr = 27500kr


Plus
Kan va så att det inte finns några bra underlag på huset så man måste mäta hela huset själv. (8h)
-Kan behöva ta in extern konstruktör. För konstruktionsritning (minst 3000kr)
-Kan va en kund där kommunikationen inte funkar så man måste ändra massa saker. (8h)

19000kr

=46500kr

Så inte en helt orimlig offert. Inte billig men rimlig.
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Haha! Jag är egen med som du säger "ett litet AB" och siktar på att omsätta 500k per år. För mig innebär detta en lön motsvarande några tusenlappar mindre än jag hade tjänat som anställd (till en början).

Det är inte bara inkomster som definierar ens ekonomi tänker jag! Klarar mig fint utan extrajobb men blir det tajt nån gång ska jag överväga det där med nattaxi! Är nog himla trevligt :)

För referens brukar mina fakturor för bygglov landa i genomsnitt runt 40h beroende på projekt och jag caddar snabbt som tusan ;)

Det är skissarbete för bra lösningar och (framförallt) korrespondens i form av ett agilt arbetssätt där ritningar och idéer vandrar fram och tillbaka mellan kund och arkitekt som tar tid. Därför tas detta i höjd för när jag själv gör offerter, annars blir det myyycket gratisarbete. Men det är också i den processen som projekten blir bra och vackra hem anpassade för kunden. Arkitektens yrke är trots allt arkitekturen och inte ritningarna.

Jag hade aldrig haft mage att safta till en faktura eller ens ta det arvode jag gör om jag inte visste att det var väl investerade pengar för min kund.

/Therese
 
  • Gilla
Seregon
  • Laddar…
Går nog att både vara anställd och köra sitt egna AB på sidan. Kanske ritar industri lokaler som anställd och vill rita boende hus på egen tid, för att det är kul, eller utvidgar semester kassan.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.