Gäller frågan faktisk procentsats på lånet eller hur många procentenheter som den kan gå upp innan smärtgränsen är nådd?
 
Hmm... det beror på vad man räknar som smärtgräns - dvs vad är man
beredd att offra. Vi skulle kunna gå från 2 nya bilar, den ena fullbetald till
en gammal bil, kontantad + ett busskort - det gör 6-7 tkr i månaden men
är inte roligt (jag får rätt långa arbetsdagar bland annat...)

Med nuvarande lån räcker det till 3.3% uppgång bara i den ändringen - det beror
ju helt på vad man är beredd att offra innan det svider för mycket.

Å andra sidan tror jag att med nuvarande ekonomiska politik och en uppgång till
6-7% rörlig ränta - då är huslånet det minsta bekymret - att man fått sparken
fr¨ån jobbet pga lågkonjunktur är ett betydligt större problem då ;-)

Så - var är smärtgränsen för er ?

* Offra fredagsvinet ?
* Offra bilresor
* Offra bilar
* Offra semesterresor
* Neddragning av konsumtion till existensminimum ? (Som är betydligt lägre än vad både sos och konsumentverket tror)
* Hyra ut lillstugan eller huset på sommaren till semestrande eurostinna tyskar ?
* Jobba dubbelt ?

Eller menas den marginal man har innan man måste börja ändra sitt beteende/konsumtionsmönster ?

Mvh
/Angelven
 
Vi har en gång bestämt att vi inte skall bo upp alla pengar. Vad är poängen med att 95% av inkomsten går åt till att betala huset? Så viktigt är inte ett fint hus, bra läge etc. Det är snarar detta, vad vi vill betala, som styr smärtgränsen än vad vi faktiskt kan betala (med det inte sagt att vi lever i ett överflöd).

Slutsats: Om räntenivåerna passerar 10-12% eller mer så kommer vi nog allvarligt överväga att skaffa oss ett billigare boende då på bekostnad av komfort, läge, byggnadskvalitet etc.

 
Vi kan överleva en räntenivå på 10 %, men då är det tråkigt lite pengar över till annat än att bo för.. Då ligger totala boendekostnaden runt 17' för vår del, kalkylerat på det lån vi kommer att ta. Ena lönen helt borta.... Det är i o f sig inte speciellt troligt att vi får se den räntenivån på ett tag får man hoppas. Då ska vi ha ett rackans inflationstryck, vilket i sig borde "äta" upp lånet så sakteliga. Nej, 3-5,5 % är nog den ränta vi kommer att se de närmaste 5 åren.
 
Annars..bind lånen i 10 år så är det klart.
Efter 10 år så kanske man fått högre lön :)

 
Annars..bind lånen i 10 år så är det klart.
Efter 10 år så kanske man fått högre lön  
Kan bara hålla med. Vi kommer att binda våra lån nu. Med bakgrund av den senaste tidens debatt om betydligt högre räntor ser vi att en jämn nivå på lånen ger en bättre planering i ekonomin och en utmärkt nattsömn ;). Flera ställen på denna sida ser man husägare med höga lån och låga inkomster. De borde värkligen passa på att binda innan räntan hinner i kapp deras marginal. :surprised:
 
Fundera över detta.....rörlig ränta lönar sig ju alltid på lång sikt....att gå ur ett lån, om man nu får pengar från en Trisslott tvingar en att betala räntekompensation.

Det är mycket pengar att betala på en 10-åring just nu jmf med rörligt. De pengarna kan man ju ha roligare för. Visst kommer räntorna stiga men det kommer en tid när de sjunker igen. Historiskt har alltid rörligt gett lägst kostnad liksom aktier ger bättre avkastning än bankkonto.

Risken är större i det kortare perspektivet.
 
Klarar ni inte 8 - 10% ränta skall ni INTE bygga! Då måste ni antingen pruta på byggkalkylen eller helt enkelt fortsätta drömma ett tag till!
Tycker att dina polls är ett bra initiativ och håller även med om att man inte ska gå på magkänsla när man köper/bygger hus. Däremot ställer jag mig undrande till meningen ovan. Visst bör man ha marginal men nivån du anger finner jag onödigt hög. Var får du 8-10% ifrån? Vad pekar på att räntan kommer att gå upp till den nivån?

mvh
David
 
Inger.P. skrev:
J
- Riksbankens oro är befogad, många ÄR överbelånade.
Inger,

Det är 250 personer som svarat - att dra några slutsatser på det underlaget kanske är lite vågat. Detta visar ju inget annat än vad just dessa 250 personer säger.

Du väljer att läsa resultatet som om katastrof är nära för halva befolkningen. Jag måste säga att jag förvånas över att nära 50% klarar en räntehöjning med 5-6 procentenheter utan att behöva agera (sälja huset etc). Ännu fler klarar en betydande höjning innan det är kris - detta betyder för mig att en övervägande majoritet har gott om tid på sig att hantera konsekvenserna av en ökande ränta, om och när det händer.

Dom som ligger risigt till är inte dom som som bara klarar några procents höjning, det är dom som skiter i ränteläget och inte har koll på sin ekonomi som kommer drabbas. Alla andra hinner minska sina utgifter, anpassa sitt boende etc till vid varje tid rådanden omständigheter - och detta gäller ju faktiskt en majoritet av alla som svarat här (att man överhuvudtaget svarat betyder ju att man faktiskt har räknat efter och intresserar sig för frågan).

Varför leka domedagsprofet?
 
Inger.P. skrev:
Något som jag inte blir klok över är varför de - som uppenbarligen har goda/mycket goda marginaler - har blivit så upprörda över omröstningarna?
Frågar precis som i den omröstningstråd jag var aktiv i, vem är det som blivit upprörd över omröstningarna?

Tror du att dina undersökningar speglar verkligheten?

P.S Denna tråd har inte jag röstat i, inte heller den om uppskattade räntelägen i framtiden. Gör säkert varken till eller från. Jag såg faktiskt aldrig dessa två förrän nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.