Inger.P. skrev:
- Ni som valt något av de tre första alternativen i undersökningarna bör snarast se över Er ekonomi och börja spara ihop till en buffert. Räntorna kommer att gå upp!
Har inte blandat mig i diskutionerna tidigare, men nu kan jag inte hålla mig längre!

Jag har valt ett av de tre första alternativen, men har absolut inga behov av att spara ihop en buffert för den sakens skull. Vi har så små lån att vi klarar oss på en inkomst även om räntan närmar sig 10%. Du visar här på ett fel jag tycker du har gjort rakt igenom din "undersökningar". Du generaliserar alldeles för ofta. Alla har vi olika ekonomier och olika förutsättningar, och det är omöjligt för dig att ge "råd", utan att sätta dig djupare in varje enskilds ekonomi.

Och ditt påstående om att räntorna kommer gå upp! Underförstått att de kommer gå upp till över 5%, eftersom du i föregående mening verkar anse att alla som inte tror det har en skruv lös. HUR F-A-N KAN DU VETA DET?
Jag anser mig ha stora kunskaper i nationalekonomi, och skulle aldrig våga mig på att göra samma uttalande som du. Visst finns det mycket som talar för att räntan kommer gå upp, men det finns det som talar för att den också ska ner!

Jaja, du får givetvis tycka och tro vad du vill, Inger, men din överlägsna attityd kanske du skulle kunna tona ner lite?
 
Strixx skrev:
HUR F-A-N KAN DU VETA DET?
Undrar jag också???
 
Inger.P. skrev:
Något som jag inte blir klok över är varför de - som uppenbarligen har goda/mycket goda marginaler - har blivit så upprörda över omröstningarna?
Jag ser ingen som blivit upprörd i denna tråden innan du postade detta inlägg??
 
Det finns olika saker som talar för att Riksbanken kommer att fortsätta att höja räntorna, dock väldigt sakta, men samtidigt så finns det skäl som gör att de inte borde kunna höja räntan mera, dock så är det ju så att för att kunna sänka så mäåste man ju ha en höjd att sänka ifrån, med tanke på att det är RB:s enda vapen och som det såg ut förut när räntan låg på 1,5%, så var ju vapnet ganska trubbigt..(märkte ni.. inte en enda punkt i meningen..), vilket gör att en höjning uppåt kanske måste ske för att skapa höjden..

Vi pratar inte några drastiska nivåer..jag menar, spekulera om 10%..snacka om att måla fan på väggen, det kommer att hända väldigt mycket i samhällsekonomin om det skulle bli en sanning, mitt eget lilla råd är som vanligt att ligga rörligt, förhandla med olika banker, och att försöka leva i nuet med en viss planering framåt.

Det är en del som skriver att de skall sälja bilen, göra avkall på semesterresor och fy hemska tanke, att skippa vinet till helgen..(det går bra att dricka vin en måndagkväll också..) om räntorna skulle stiga, varför inte försöka vända på det och istället försöka öka intäkterna, genom lite bättre placeringar, köp o sälj etc..


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.