Jag håller på för fullt med ett husbygge.
Husets boyta blir 89 kvadrat. Gjuten platta med vattenburen golvvärme.
Värmekällan funderar jag fortfarande på men det blir troligtvis en liten vedkamin. Mest för nöjeseldning och komplement när det är 30 minus.
Huset står i Jämtland.

Jag funderar på ekonomin. Bättre sent än aldrig!

Jag tar inga lån på bygget.

Är det nått jag ska tänka på?

Kan jag utnyttja rot (antagligen inte) eller finns det nått annat sätt att få igen lite pengar?


Ge mej tipps och råd. Håll det på en enkel nivå tack.
Jag har en som sköter ekonomin åt mej ifall ni blir oroliga över mej.
 
Jag blir orolig direkt. Jag hade aldrig aldrig aldrig givit mig in i ett husbygge utan att ha en förståelse för ekonomin. Tips ett är att se till att ha koll på budgeten.
 
Dom små grejjerna har jag koll på men jag tänkte tex. avdrag, bidrag, rot, rut mm,mm.

Finns det tex nånn chans att utnyttja rot vid ett nybygge. Och jag vet vad rut står för!
 
Nej, rot funkar inte på nybygge
 
Tack för svaren!
Antog det men det kunde ju ha funnits nått kryphål som jag missat.

Finns det nått annat som jag borde veta?
 
Hej Bryggstun! Fällan med husbygge är alla kringkostnader, anslutningskostnader och oförutsedda utgifter. Exempelvis fastighetsskatt medans man bygger. Alla intyg. Vägavifter. Sopavgifter . Resor . Dubbelt boende. Bygglovsavgifter. Annars är är det bara god ekonomi med att bygga själv och lätt att håla reda på själva materialkostnaden. För den som har ork och tid går det säkert att pressa materialkostnaden genom att hålla utkik efter rabatter och prisnedsattta partier. Egna felköp kan man returnera om man kommer överens. Sen gäller det att hålla tempot. Medans man håler på med ett arbetsmoment får man planera nästa. Lycka till! Mvh, PerOF.
 
Bygglovsavgifter. 27 000 gick det på. Typ 3000 för att få göra ett avlopp. 3000 för en färdigställandeförsäkring.
mm. mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.