Hej!

Vi installerade IP-telefoni (sparade ett par tusen om året jämfört med den fasta vi hade har jag för mig). Vi har fiber in 100/100.

Vi fick en Ciscodosa vi kopplade in i fibermodemet och i den kan man koppla en analog telefon.

I Ciscodosan har vi kopplat in en äldre Siemens DECT-basstation som vi kopplat ett gäng telefoner mot (funkar bra, täcker hela huset och trädgården och man kan även ringa internt).

Men när folk ringer till oss hör dom sig själva (barnen frågar vem som pratar och blir sura för att någon härmas t.ex.), vissa människor hanterar det på ett bra sätt men andra blir väldigt störda och hela samtalet genomsyras av detta.

Så kan man inte ha det, funderar att gå tillbaks till fast telefoni så länge barnen är små och kamrater fortfarande använder hemtelefon när det ska lekas etc.

Leverantören verkar vara halvseriös och mäter och grejar men det liksom löser inte problemet...

En sista desperat tanke, om man slänger ut Ciscodosan jag fick och köper en ny Siemens DECT-basenhet (IP) som man verkar kunna koppla direkt på nätverket, kan detta förbättra situationen? Tanken är att en enhet mindre som kan orsaka denna "självsvängning" kanske är fixet? Men det kostar några tusen att testa och jag vet inte om man måste ställa in på något speciellt sätt (om det ens funkar, eller om Ciscodosan liksom är det enda som går).

Någon som har förståelse hur IP-telefoni funkar?
 
C
Det kan absolut vara så att en annan dosa ger betydligt bättre resultat. Men en grundförutsättning för att kunna använda en egen dosa är att operatören lämnar ut de uppgifter (bl.a. användarnamn och lösenord) som behövs för att dosan skall kunna koppla upp sig mot operatörens utrustning. Alla operatörer lämnar inte ut dessa uppgifter, tyvärr.
 
Ok, pratade med Riksnet nu och dom lämnar inte ut denna info (deras "ATA" dvs Ciscodosan krävdes då den innehåller denna info).

Riksnet föreslog att köra fast telefon istället för DECT (som felsökning).

Ska testa det, men även om det visar sig att fast telefon funkar är det knappast en seriös lösning att helt förkasta DECT och dra fasta telefoner kors och tvärs i huset.

Känns som att det inte kommer att funka med Riksnet, frågan är om det är lönt att prova någon annan IP-leverantör (är säkert lite avgifter för att komma igång bara).
 
C
Japp, kräv pengarna tillbaka och byt till en annan operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.