Är det EKLK man ska köpa om man vill koppla in ett ljusrelä och ett uttag till en altan?
1.Ska alltså dra fram kabeln, utanpåliggande i söderläge=UV-beständig till ett ljusrelä
2. Dra fram till ett uttag på en Altan. Ner på väggen (träpanel), och vidare ner under altanen och upp genom golvbrädorna och på altanstaketet fäster jag en utanpåliggande dosa.
Är EKLK det givna valet, eller finns det annan som kabel som fungerar?
 
EKLK är en bra kabel.

Annars låter det som att en rad andra kablar går också: EKK, EQQ, EQLQ, EXK, EXQ.
I stort sett alla kablar av dagens årgång har en UV-beständig mantel, men vill man vara säker får man kontrollera på tillverkarens hemsida för det kan skilja mellan olika fabrikat av samma kabel.
 
EXK är, tyvärr, inte UV-skyddad. Åtminstone inte NKT:s.
 
Eklk är det bästa alternativet tycker jag, håll dig borta från allt som heter halogenfritt bara för där träter dom om uv-beständigheten och ingen verkar ha hittat nåt som fungerar tillfredsställande
 
Kolvas, du är nog ensam om att använda EKLK nu. ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
EXK är, tyvärr, inte UV-skyddad. Åtminstone inte NKT:s.
Det är väl bara ledarisoleringen som saknar UV-skydd, inte manteln?
 
Patrik_Hed skrev:
Kolvas, du är nog ensam om att använda EKLK nu. ;)

//Patrik
Jag skrev inte att jag använde EKLK:n, jag anser att det är den bästa rent kvalitétsmässigt men jag hade nog frågat kunden om han var villig att betala merkostnaden för EKLK innan jag dragit den.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, enligt NKTs produktdata så är manteln UV-skyddad.
Ja, nu var det där ju förvisso EXQ, men samma sak gäller säkert EXK. I fold.

//Patrik
 
Och jag som undrade har idag köpt Eklk :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.