Hej,

I samband med renovation tänkte jag drar en 3-fas kabel till garaget genom det befintliga markröret. Senare behöver jag också kabel till en ugn och varmvattenberedare och det är billigare att köpa 25m rulle nu och använda den till allting.

Min fråga är: Är det tillåtet att ha EKLK kabel in i väggen (bakom gipsskivor) eller måste man har VP-rör?

25m EKLK skulle passa perfekt till alla tre dragningar men man spara ingenting om elektrikern säger om sex månader att allt måste dras om på nytt :)

Jag är tacksamma för alla svar.

Mvh,

Mark
 
Av vilken anledning kan du inte lägga rör att dra kabeln i?
 
Utan rör är du rökt när/om du behöver dra om i framtiden. Jag skulle utan att tveka skaffa rör.
Om det är tillåtet idag eller ej vet jag inte, men baserat på gamla kunskaper från el-linjen i gymnasiet så har jag för mig att man inte får ha det.
 
Det är tillåtet om man har dragavlastning i dosor och spikskydd i reglar, men det är inget att rekommendera. Dels (i.a.f. tycker jag det) så verkar det väldigt amatörmässigt, dels så går det inte att byta kabeln i framtiden, dels så är det inte tillåtet om man gör som du förmodligen tänkt, bara borra ett hål i väggen och komma ut med kabeln.

Nej, om det skall göras så skall det göras ordentligt!

Edit: Om man vill byta kabeln, kanske att det går att knyta på en ny kabel på den förra och försöka dra genom väggen? Då är det inte omöjligt att byta som jag trott.

//Patrik
 
Redigerat:
Och kostnaden för matr. om man gör det "riktigt" är INTE högre än om man "fuskar" men resultatet betydligt bättre.
 
Hej,

Tack till alla. Jag hade inte tänkt så mycket om framtiden med omdragning så det var bra ni sa det. Det får bli EKLK till garaget och vanlig VP rör bakom gips.

Mvh,

Mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.