hej..
undrar om man får dra EKLK i rör?
och för man lägga kablen i vägg, alltså utan rör bara fritt i vägg?.. bila in kablen och spackla över den?

det är nämligen gjort så på ett ställe så undrar om det är något emot lagen ??
 
Ja, man kan dra kabeln i rör eller lägga den fritt (HELT löst med dragavlastning i ändarna) i vägg.

Man får INTE spackla in den.
 
ska den ligga fritt ska där även vara spikskydd. och eklk känns väldigt dumt att lägga i en vägg. lägg ekk eller fk/ek istället. och med rör.
 
Det finns ingen anledning att dra installationskabel löst i väggen. Dra färdigdragen slang istället. Billigare och går lika fort + att det är möjligt att dra om i framtiden.

//Patrik
 
Det finns faktiskt fall där det är motiverat.

Låt oss ta ett fall här hemma:

En ledning skall dras mellan två ytterbelysningar tvärs igenom ett rum.

Ska man då börja med EKLK, gå genom väggen till en dosa (inkl hål i skiva och skarvar), byta till slang och FK, ny dosa (inkl hål i skiva och skarvar) och sedan ut genom nästa yttervägg med EKLK,

eller skall man helt enkelt dra EKLK hela vägen i väggar och tak?

Visst är det enkelt och elegant att kunna dra i en extra tändtråd i ett rör ibland, men det finns gott om andra lösningar, allt från kulo till fjärrströmbrytare så det motiverar knappast rörinstallation.

Sedan kan det finnas andra skäl, men att det dras kabel i USA, Tyskland och Finland kan knappast bero på att det skulle vara dyrare, sämre eller långsammare.
 
mycke_nu skrev:
Det finns faktiskt fall där det är motiverat.

Låt oss ta ett fall här hemma:

En ledning skall dras mellan två ytterbelysningar tvärs igenom ett rum.

Ska man då börja med EKLK, gå genom väggen till en dosa (inkl hål i skiva och skarvar), byta till slang och FK, ny dosa (inkl hål i skiva och skarvar) och sedan ut genom nästa yttervägg med EKLK,

eller skall man helt enkelt dra EKLK hela vägen i väggar och tak?

Visst är det enkelt och elegant att kunna dra i en extra tändtråd i ett rör ibland, men det finns gott om andra lösningar, allt från kulo till fjärrströmbrytare så det motiverar knappast rörinstallation.

Sedan kan det finnas andra skäl, men att det dras kabel i USA, Tyskland och Finland kan knappast bero på att det skulle vara dyrare, sämre eller långsammare.
Självklart är det bra att göra så om man ska fortsätta med klamrad kabel, fast om det enbart ska vara infällt så finns det ingen anledning. Det var det jag menade.

Edit: Läste inte inlägget allt för noga. Ska man dra kabeln i väggen så ska man självklart använda rör.

//Patrik
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det finns faktiskt fall där det är motiverat.

Låt oss ta ett fall här hemma:

En ledning skall dras mellan två ytterbelysningar tvärs igenom ett rum.

Ska man då börja med EKLK, gå genom väggen till en dosa (inkl hål i skiva och skarvar), byta till slang och FK, ny dosa (inkl hål i skiva och skarvar) och sedan ut genom nästa yttervägg med EKLK,

eller skall man helt enkelt dra EKLK hela vägen i väggar och tak?

Visst är det enkelt och elegant att kunna dra i en extra tändtråd i ett rör ibland, men det finns gott om andra lösningar, allt från kulo till fjärrströmbrytare så det motiverar knappast rörinstallation.

Sedan kan det finnas andra skäl, men att det dras kabel i USA, Tyskland och Finland kan knappast bero på att det skulle vara dyrare, sämre eller långsammare.
Klammra den där den är utanpåliggande, sen dra den i rör (skala upp den om det blir för trångt) där den blir infälld.
 
Rrrrr skrev:
Klammra den där den är utanpåliggande, sen dra den i rör (skala upp den om det blir för trångt) där den blir infälld.
Visst kan man göra det, man jag fattar inte riktigt vad man skulle vinna på saken. Att jag eller någon annan någonsin skulle behöva byta kabeln (6 m) är ytterst osannolikt.

Kabeln är utanpåliggande utomhus i båda ändar, skall förtydligas, så uppskalning är inget alternativ.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Visst kan man göra det, man jag fattar inte riktigt vad man skulle vinna på saken. Att jag eller någon annan någonsin skulle behöva byta kabeln (6 m) är ytterst osannolikt.

Kabeln är utanpåliggande utomhus i båda ändar, skall förtydligas, så uppskalning är inget alternativ.
Det känns bättre i magen. ;)

//Patrik
 
Det finns alltid undantag, men NORMALT finns det mer nackdelar än fördelar med lös kabel i väggar. Jag är även rätt övertygad om att skulle det vara bättre/billigare med lös kabel så borde det nog användas frekvent, nu är det mycket ovanligt trots att alla i branschen känner till möjligheten.
 
Patrik_Hed skrev:
Det känns bättre i magen. ;)

//Patrik
Jo, EKLK kan vara lite svårsmält för vissa.. ;):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.