Hej!

Jag undrar om det någorlunda enkelt går att dra i EKLK 5G1,5 i ett VP20-rör? Röret är ingjutet i husgrunden ca 15 m och har några böjar på vägen.

Kanske går lättare med FKLK?

Kabeln ska dessutom gå en bit i rör under mark. Därför vill jag dra EKLK/FKLK hela vägen om det är möjligt!

Tacksam för tips och synpunkter!
 
Om det inte är några snäva böjar så går det. Kanske läge med lite "smörja" innan.....
 
RilleRock
MrMagic skrev:
Om det inte är några snäva böjar så går det. Kanske läge med lite "smörja" innan.....
Ja skulle ta mkt "kamelsperma" ;D
Annars är de kört
 
Har för mig att EKLK bara får dras kortare sträcker genom väggar och inte i VP-rör överhuvudtaget. Du får nog skala den biten som skall ligga i VP.

...men kolla upp för säkerhets skull. Min elektriker var tvärsäker när vi renoverade den nuvarande lägenheten.
 
EKLK . Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark eller vatten.
 
Johan Gunverth skrev:
Har för mig att EKLK bara får dras kortare sträcker genom väggar och inte i VP-rör överhuvudtaget. Du får nog skala den biten som skall ligga i VP.

...men kolla upp för säkerhets skull. Min elektriker var tvärsäker när vi renoverade den nuvarande lägenheten.
Nu tänker du nog på EKRK (kulo) den får inte dras i rör.
;)
 
MickeM skrev:
Nu tänker du nog på EKRK (kulo) den får inte dras i rör.
;)
Ping! Det var ju klart jag gjorde. :D
 
Du borde även kunna dra FKKJ (dock ej helt säker), lite mjukare att arbeta med.
 
Det blev FKK istället. Var inne hos en elfirma idag och de sa att det gick bra att lägga FKK i mark om man lägger den i rör.
 
måste det inte vara FKKJ i såfall, ska väl ha manteljord eller?
 
pellefant skrev:
måste det inte vara FKKJ i såfall, ska väl ha manteljord eller?
Tror jag också. De på elfirman sa i alla fall att det var OK att lägga EKK/FKK i rör i mark och EKLK/FKLK direkt i backen utan skydd då det mekaniska skyddet fanns i kabeln! Hmm...  ???

Det blev i alla fall EKLK i "pansarslang" till slut, eftersom förutsättningarna ändrades!
 
Hmm detta är mig veterligt fel. EKK får INTE förläggas i mark varken med eller utan rör
 
Draka kabel

Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark och vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden.

 
Ekk/Fkk får enligt min uppfattning INTE läggas i mark!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.