engs
Har installerat köksskåp med en ekskiva på i matrummet, som ett stort väggfast sideboard.

Kommer alltså inte användas att slabbas på i vardagen, frugan påstår att det kan hända att det ska bakas där när det är fullt upp, säg före jul eller så. Samt som t.ex. buffébord etc. Så visst spill ska den tåla, men inte dagligdags.

Har ingen väggpanel, kakel eller så bakom utan bara en målad vägg. Tänkte sätta en eklist på bänkskivan mot väggen däremot som ett minimalt spillskydd.

Frågan är, kan man fästa denna list med silikon eller latexfog, praktiskt och hållbart nog?

Skulle helst undvika skruv / dyckert för utseendets skull. Lim som sliter sönder vägg och bänkskiva om man skulle behöva lossa på listen känns inte heller bra. Med silikon/latex torde det bli den svagaste punkten och man kan dra isär det hela.

Eklisten:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60124719/?query=numerär
Bänkskva
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90273798/
 
Åsa Lund
Tror att en fog mot väggen ger mer skador på tapeten än lite listspik gör
 
Undvik silikon, även om du får bort själva listen kommer det vara ett helvete att få bort allt silikon och eftersom inget fäster på silikon inkl. silikon på sig självt kommer du inte få dit någon ny list vid behov.
 
Varför inte limma en list mot bänkskivan bara?
Ev med några dyckert underifrån.

Schematisk illustration av en list limmad mot en bänkskiva med möjliga fästpunkter underifrån.
 
engs
Tackar för svaren, ska klura lite till, listspik har jag aldrig använd faktiskt, ser ut som de ska användas på porösa betongväggar när jag söker, men kanske funkar ändå på likaledes porös treetex? Gulkromad listspik borde smälta in hyffsat i eklisten. Silikon går bort helt också då.
Idén är bra KoW men pallar nog inte demontera för att komma åt underifrån...

Drog på det sista lagret hårdvaxolja igår då jag var tvungen att få det hyffsat klart och hållbart inför påsken så tar jag listen efter när vi inte har huset fullt av släkt o vänner. Hoppas vi slipper vinspill mot den vita väggen tills dess bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.