Snabb fråga: är det OK med 0,2 kvmm EKKX till utegivaren (NTC), det blir kanske 12-15 meter totalt. Eller blir det för högt spänningsfall?

Annars kanske man måste gå upp till 0,5 kvmm EKKX, men då måste jag åka och köpa en ny rulle.
 

Bästa svaret

Mikael_L
Första frågan.
Är det 0,2 resp 0,5 kvmm eller mm som det står på rullarna.
Sådan klenspänningskabel är ofta angiven i diameter. Så 0,5mm är 0,2mm2

Sen kan du konsultera installationsanvisningen, ofta anges det en ganska grov minsta area.
Men i praktiken fungerar ju även mindre area, ty blir det en felmätning så kompenseras ju det med att man sen till sist ställer in en annan värmekurva på pannan.
Jag tror du rätt lugnt kan välja den tråd du redan har.
 
Är den bara tvåtrådig? annars kan du ju pararellkoppla fler ledare. Eller dra dubbelt om det inte syns, Även om det skulle bli spänningsfall så det påverkar utegivaren så spelar det ju inte så stor roll, givaren kan ju behöva justeras i vilket fall. I min värmepump går den justera 5 gr. går inte givaren att justera så kan man ju alltid justera kurvan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Första frågan.
Är det 0,2 resp 0,5 kvmm eller mm som det står på rullarna.
Sådan klenspänningskabel är ofta angiven i diameter. Så 0,5mm är 0,2mm2
Bra fråga, får kolla när jag kommer hem, men det står nog bara 0,2 mm. Den är fyrtrådig, så jag kan ju lugnt parallelkoppla två ledare.

Installationsanvisning rekomenderade någon rätt grov (för sammanhanget) dimension.

Jag skall se om jag kan gräva fram någon annan kabel ur gömmorna, men annars kör jag på den här!

Tackar för hjälpen!
 
joakim_j joakim_j skrev:
Bra fråga, får kolla när jag kommer hem, men det står nog bara 0,2 mm. Den är fyrtrådig, så jag kan ju lugnt parallelkoppla två ledare.

Installationsanvisning rekomenderade någon rätt grov (för sammanhanget) dimension.

Jag skall se om jag kan gräva fram någon annan kabel ur gömmorna, men annars kör jag på den här!

Tackar för hjälpen!
Du behöver knappast leta efter annan kabel. Om du funderar lite på bidraget kabeln ger i förhållande till NTC motståndet i givaren ser du att det är helt försumbart vid alla normala ledningslängder. Nu kan du ju också lägga parvis parallellt med din fyrledare också.
 
Mikael_L
Själv brukar jag strunta i den rekommenderade arean, faktiskt även när jag kopplar yrkesmässigt.
Särskilt ifall det redan finns en befintlig kabel - orka börja byta ...

Och i ärlighetens namn, det sitter nästan alltid en teletråd el liknande klent till alla befintliga pumpar, och jag har inte hört eller märkt att det blir några problem för det.

Så för eget bruk tycker jag det är en no-brainer. Ta något som man hittar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.