Funderar på matning till en köksö som kommer att ha prylar med en samlad anslutningseffekt av ca 8-9 kW.

Det som finns hemma är fina rullar med 5x2.5 EKLK och 25 mm prima flexslang (som rudimentärt gnagarskydd i golvet).

Frågan är dock om man med tanke på förläggningssättet och troligen långvarig hög belastning inte borde ta till 5x6 EKKJ om också är mer motståndskraftig mot gnagare istället?

Synpunkter mottages tacksamt!
 
HUr hade du tänkt säkra? Skall du ha en central i köksön?
 
5x2,5 såklart. Det räcker ju finfint med 16A. Hade inte ens funderat på något annat!

Nu vet jag ju inte hur mycket gnagare ni har där du bor, men hos oss är det då inga problem.. Har de bestämt sig för att gnaga hål på kabeln så lär det inte spela någon roll om det är EKKJ.
 
EKKJ har väl en strumpa av metalltråd runt kabeln (tror jag har aldrig lekt med en sådan kabel). Den borde väl även en råtta få lite ont i tänderna av?
 
Råttor käkar igenom det mesta, tom plåt om dom ger sig fan på det. Har ett gammalt magasin där ett av råtthålen som var igensatt med en plåt hade ett snyggt nästan exakt runt hål i sig. I källaren tog de sig nyss igenom halvbrunnen betong, ca 10 cm, när jag försökte sätta igen ett hål där de tagit sig in. Vete katten hur deras matsmältning fungerar! :D

5x2.5mm² och 16A räcker alldeles utmärkt. Det får du ut ca 11kW på.
 
hempularen skrev:
EKKJ har väl en strumpa av metalltråd runt kabeln (tror jag har aldrig lekt med en sådan kabel). Den borde väl även en råtta få lite ont i tänderna av?
EKLK har oxå en mantel av metall, men det spelar som sagt ingen roll om de bara bestämt sig..
 
Räv3n skrev:
EKLK har oxå en mantel av metall, men det spelar som sagt ingen roll om de bara bestämt sig..
Fast det är ju bara en ganska tunn folie så den märker dom nog knappt. Men det blir nog rätt intressant när dom når in till en fas...
 
hempularen skrev:
HUr hade du tänkt säkra? Skall du ha en central i köksön?
Tanken HAR föresvävat mej! :D

Tror jag fastnar för EKKJ, som pefo antyder är råttorna här minst lika stora som kaninerna! Spåren i den gamla isoleringen som jag rivit ut förskräcker, tydligen käkar dom Gullfiber oxo!

Eftersom jag ändå ska köpa kabel så blir det nog 6 mm2 (70 spänn metern här på ön) Har man en hustru som redan beställt dubbla diskmaskiner, frysar och ugnar, så vete tusan om inte önskemål om dubbla induktionshällar dyker upp snart :D
 
Fy satan vad dyrt.. Tror vi ger mindre än 20:-/m
Vi använder mest 10mm2 och har kanonpris på den..Köper direkt av leverantören..

Ja du gör ju som du vill.. Lite overkill enligt min mening då...
 
Räv3n skrev:
Fy satan vad dyrt.. Tror vi ger mindre än 20:-/m
Vi använder mest 10mm2 och har kanonpris på den..Köper direkt av leverantören..

Ja du gör ju som du vill.. Lite overkill enligt min mening då...
Brukar ju vara leverantören man köper av. :p Men du menar säker tillverkaren?

Gissar att tråden nu kommer att övergå i en diskussion om elfirmornas marginaler och påslag! :D
 
Jag tycker att om du verkligen tror dig ha behov av mera ström i köksön att du drar fram en grupp till dvs. 2 st. 5x2,5 och skulle det vara stor risk för gnagarangrepp lägg kabeln i "pansarrör"
 
Vad jag vet så är inte pansarrör godkända..?
 
Varför skulle dom inte vara det? Tex. E1403031 eller E1405031
 
Tänkte nog på de här gamla rören i taket i källare som var utanpåliggande.. De är ju mycket mjukare..
Pansarrör visste jag heller inte för den delen att man sålde fortfarande..
 
Dom du menar heter "plåtplika" och har sedan mitten av 60 talet varit borta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.