Gräver för el till brunnen och har beslutat sra kabeln under grunden ut under altanen. Från brunnen blir det;
Under mark fram till rått låg altan, här ovan mark (med kanske lite jord på i bästa fall) sedan in under grunden, ut på ansra sidan grunden (in under krypgrund) och upp till badrummet där hydroforen står.

Stärckorna som blir ovan mark (dvs under altanen och under krypgrunden) känns fint att skydda kabeln extra. Sambo vill ej ha gul slang synlig under altanen.

Så, vad gäller för EKKJ i detta fall? Får den ligga ovan jord som beskrivet så funkar ju vanlig PEM som extra skydd? Rimlig och godtagbar lösning? Alternativet är att dra i slang till altanen och sen spika längs denna, men det känns nästan bättre att den får ligga fritt.
 
R
L LimpTheGimp skrev:
men det känns nästan bättre att den får ligga fritt.
Läs den länken och komplitera med nedan
Du kan med fördel om det går låta ett gult rör gå hela vägen under altanen och den kan ligga rakt på mark där och gräves ner utanför och fram till brunnen , min 30-35 cm egen tomt
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Frågade en väldigt lik fråga tidigare i veckan och fick många bra svar.

[länk]
Haha det var som tusan. Även misstänkt genvägssvärfar är en gemensam nämnare ;) tack!
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
harry73
Skulle fråga i alla fall och även anmäla hos föreningen.
Kan vara till ventilationen för hela huset ed
 
tommib
Du är nog i fel tråd harry73.

Tycker ärligt talat att det har varit rätt mycket sånt här på sistone. Infinite scroll funkar i mitt tycke sådär...
 
tommib
För att återgå on topic för denna tråd skulle jag lägga kabeln i gulrör under altanen och om den syns igenom täcka den med svart marktäckduk som vägs ner med några stenar. Det andra alternativet är att klamra den på bärlinorna men det är nog besvärligare. Jag skulle inte låta kabeln ligga oskyddad på marken.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
harry73
tommib tommib skrev:
Du är nog i fel tråd harry73
Jag undrade var inlägget hade tagit vägen :crysmile:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kanske är lite trög ... men ...

Kommer kabeln vara nedgrävd överallt utom under altan och i krypgrund?

Isåfall skulle jag tycka att det bästa var att lägga den i gul slang hela vägen, men under altanen kan man lägga något över som döljer den gula slangen (vad som helst, typ), och både där och i krypgrunden kan man ju kanske lägga någon halvstor sten över slangen här och där så den ligger hyggligt fixerad.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tack alla ska kolla uttaget, men är det någon som vet varför jag inte ser någon sladd till hällen?
 
JanneJanne123
C Challe777 skrev:
Tack alla ska kolla uttaget, men är det någon som vet varför jag inte ser någon sladd till hällen?
Infinite scroll strikes again..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.