Vet inte om jag bara har missat totalt men jag tycker mig inte hitta EKK-kabel med två ledare med annan färg än brun/blå.

Om man ska dra en utanpåliggande kabel till en strömbrytare så vill man väl gärna ha en EKK med t.ex. brun/svart eller brun/vit. Finns inte detta? Hur brukar man lösa det?

Uppenbarligen så har inte den som har gjort installationer i vårt hus hittat något bra alternativ heller för till alla lysknappar jag har sett så går det blå/svart kabel...
 
Finns inta, man använder blå tändtråd.
 
I flerledare, typ EKK, så är det tillåtet att använda blå för andra ändamål än nolla om det inte finns risk för förväxling. Lämpligen använder man då, precis som Fotografen säger, blå som tändtråd.
 
Det är bara gulgrön som är BESTÄMD ENDAST jord, övriga färger kan vara lite av varje, i fyrledare till elmotor t.ex. blir således faserna brun svart blå. Men dra ekk till en strömbrytare blir väl lite sådär, bättre med en EKRK som har hölje som är lite stelare, blir rakare och snyggare
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
Om man redan har valt EKK, så finns det nog en anledning till det, tex att EKRK inte är tillåten för installationen.
 
jag använder EKLK där EKRK ej är tillåten, t.ex. källare, badrum, garage. Ekk är en skitkabel, alldelles för jobbig att få en snygg instalation med.
den är dock smidig att få in i VP-rör utan att skala av höljet!
 
Mikael_L
Decson skrev:
Det är bara gulgrön som är BESTÄMD ENDAST jord, övriga färger kan vara lite av varje, i fyrledare till elmotor t.ex. blir således faserna brun svart blå.
För sakens skull ska det också nämnas att detta gäller vid kabelinstallationer. Då man har VP-rör + FK så ska man absolut inte använda blå som fasledare.
Jag vill bara understryka detta, så ingen hempulare får för sig något annat.
 
Mikael_L: Och för sakens skull skall nämnas att en del installatörer betraktar färdigdragen FK som kabel, japp, du hörde rätt, där kan blå bli både tändtråd och mellantråd. Dessutom har jag sett att RÖD FK har börjat förekomma igen, så hempulare, se för fasiken upp.
 
Mikael_L
I mörkret är alla trådar svarta !

Det blir lätt dubbla budskap, dels säger man hela tiden "använd dessa färger si och så".
Lite senare säger man, "lita inte någonsin på en färg, kontrollera alltid vad den går till!"

Och båda påståendena är rätt, på ett ungefär iaf.
 
Grundregeln de dunkade i mig var att om du inte kan se hela ledaren inklusive båda ändar så ska den mätas först och röras sen. dvs allt i vägg mäts först :)
 
Apprentice skrev:
Mikael_L: Och för sakens skull skall nämnas att en del installatörer betraktar färdigdragen FK som kabel, japp, du hörde rätt, där kan blå bli både tändtråd och mellantråd. Dessutom har jag sett att RÖD FK har börjat förekomma igen, så hempulare, se för fasiken upp.
Tror inte den är röd, den definieras som ORANGE....väl ?.... Kulört och fint...

Turkos och lila vore väl också snyggt om det fanns....
 
PST skrev:
Tror inte den är röd, den definieras som ORANGE....väl ?.... Kulört och fint...

Turkos och lila vore väl också snyggt om det fanns....
Har köpt orange FK. Så dessutom en rulle röd på Jula härom dagen. Skulle jag inte välja i mitt hus från 70...

Svårt att hitta fina färger, så jag röstar också för lila och turkos!
 
micce skrev:
Har köpt orange FK. Så dessutom en rulle röd på Jula härom dagen. Skulle jag inte välja i mitt hus från 70...

Svårt att hitta fina färger, så jag röstar också för lila och turkos!
den röda kan ju användas som jord i ett hus som redan har röd som jord, dvs före 71. men jag tror nog inte att man får det, om man byter så måste man nog byta till den nya standarden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.