Vet att det inte är tillåtet att lägga en EKK bakom taklisten, men om man istället lägger den ännu högre, i liv med innertaket? Då riskerar man ju inte att spika i den.
 
Det är tillåtet att bygga in EKK. Går man genom reglar ska där vara genomspiksskydd.
Tror inte det är många seriösa elektriker som gör det bara
 
spinout skrev:
Det är tillåtet att bygga in EKK. Går man genom reglar ska där vara genomspiksskydd.
Tror inte det är många seriösa elektriker som gör det bara
Kablen ska även dragavlastas i dosorna.

Finns det ingen möjlighet att lägga rör i stället ?
 
Dessutom skall kabeln ligga löst, dvs kunna flytta på sig om det kommer en spik eller skruv farande.
 
Bloink skrev:
Kablen ska även dragavlastas i dosorna.

Finns det ingen möjlighet att lägga rör i stället ?
Nej det finns ingen möjlighet att lägga rör då kabeln måste gå i ett innerhörn. Har satt nytt innertak så jag får plats med kabeln mellan taket och väggen, men den kommer inte kunna röra sig mycket.
 
Dra EKK "i" taket. Jag antar att du har ett litet utrymme där?
 
Ifö skrev:
Dra EKK "i" taket. Jag antar att du har ett litet utrymme där?
Har ingen möjlighet att dra kabeln i taket då jag inte kommer åt utrymmet mellan det gamla och nya taket. Även om jag skulle komma upp med kabeln ovanför vid nån kant, så är det läkt överallt och ingen chans att komma fram.
 
Ok. Det skulle ju se underligt ut om kabeln kom ut ur taket med jämna perioder för att undvika glesningen.;)
 
När jag tänker efter så skulle det kanske kunna funka ändå. Går jag via takdosan så är det bara 1 ½ meter som jag måste lirka fram, borde inte vara helt omöjligt. Då klarar jag mig med EKK på några meter och kan köra FK i slang på resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.