Mikael_L
Förklara nu för mig vad skillnaden är mellan EKK och EKK-light.


(utbruten ur el-wiki-tråden)
 
Mikael_L
Här dyker nya trådar upp, man såhär skrev jag i elwikitråden:

Mikael_L skrev:
Frågan om EKK-light har jag satt i en egen tråd. //ML


Klippte detta ur Selgas webkatalog för EKK Light Anti Twin, ser inte tillverkare :
Användning: För fast förläggning inom- och utomhus, dock ej i mark. I rör eller kanal, i eller under puts samt upphängd i bärlina. Skall skyddas mot direkt solljus. Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

Och detta för EKK light fabrikat Ericsson eller Draka:
Användning:
För fast förläggning inom- och utomhus, dock ej i mark. I rör eller kanal, i eller under puts samt upphängd i bärlina.

Verkar skilja mellan tillverkare.


EKK-light verkar vara någon slags smidigare variant av EKK som i stort sett har samma användningsområde och egenskaper utom på en punkt: den är inte alltid UV-beständig. Kolla med tillverkaren av din kabel.
 
Mikael_L
Jo jag tyckte denna fråga var värd en egen tråd. Då det verkar vara så stor osäkerhet om vad light betyder i sammanhanget.

Sen kan det blomma ut i massor med inlägg, då drunknar el-wikin i EKK-snacket. =)
 
Från början tror jag de var att LIGH fick inte sitta utomhus (skulle vara skyddad mot direkt solljus). Men jag tror att detta har förbättrats nu.. mig veterligen säljs det nästan ingen EKK utan allt är EKK-light.

Klamrar man kabel utomhus använder man knappast EKK ändå (hellre EKLK)
 
EKK används ytterst sällan i dag, det är i princip samma kabel som EKK light.
Skillnaden ligger i tjockleken på höljet samt att några få "billighets fabrikat" av EKK light inte får ligga i solljus. Jag har inte använt en EKK på minst 10-12 år
 
E
Å jag spikar det ofta.
EKLK kostar ju mer å det blir billigare då det inte är nått estet krav.
 
EKK light står för blyfri PVC
 
Mikael_L
Aha, och när man tog bort blyet blev dom i början mindre UV-stabila då?
 
Vissa fabrikat av EEK light har alltid haft dom nödvändiga egenskaperna gällande UV stabilitet medan vissa (billiga) än i dag saknar "rätt" egenskaper. Så det beror mer på plastblandningar som dom olika fabrikaten använder än på bly eller inte bly.
EKK saluförs inte på alla stora grossister och det om något visar på efterfrågan.
 
Mikael_L
Hur är det med EKLK då, är den kabeln alltid UV-stabil?
 
Så vitt jag kan minnas har jag aldrig sett nån EKLK som inte uppfyllt kravet för utomhusförläggning
 
Mikael_L skrev:
Förklara nu för mig vad skillnaden är mellan EKK och EKK-light.


(utbruten ur el-wiki-tråden)
I denna ursprungliga fråga skulle jag med stor säkerhet påstå att "light" endast står för betydelsen lätt(are) utförande, med mindre dimensioner på såväl mantel, utfyllnad, ledarisolering.

Varierande grad av UV-stabilitet får ju även numera lång tid efter intrduktionen sökas i respektive tillverkares datablad. Hos välkända fabrikat kan man obesett anta att de är UV-stabiliserade. Som elmont skriver förekommer ju numera nästan inget annat än den som tidigare tydligt kategoriserades som light.

Troligvis har denna förändring av EKK:n sin förklaring i ett närmande till en kabeltyp som används på kontinenten som följer en liknande konstruktionsnorm. Denna läggs fritt infälld i regelväggar, klamras utanpåliggande i lättare miljö och har mantel av icke UV-skyddat utförande.

Den gamla svenska EKK:n från tex 70-talet var av mycket kraftigt utförande där en 3G1.5 var lika grov som nutida 5G1.5, redan ledare plus utfyllnad motsvarade Dy på nuvarande kompletta kabel.
 
Mikael_L
OK, då infogar jag lite info i kabel-wiki'n om UV-stabiltet.
Baserat på vad som framkommit hittills. Den här tråden kan gärna fortsätta om någon vill protestera med det hittills skrivna eller tillägga något.
 
GK100 skrev:
I denna ursprungliga fråga skulle jag med stor säkerhet påstå att "light" endast står för betydelsen lätt(are) utförande, med mindre dimensioner på såväl mantel, utfyllnad, ledarisolering.

Varierande grad av UV-stabilitet får ju även numera lång tid efter intrduktionen sökas i respektive tillverkares datablad. Hos välkända fabrikat kan man obesett anta att de är UV-stabiliserade. Som elmont skriver förekommer ju numera nästan inget annat än den som tidigare tydligt kategoriserades som light.

Troligvis har denna förändring av EKK:n sin förklaring i ett närmande till en kabeltyp som används på kontinenten som följer en liknande konstruktionsnorm. Denna läggs fritt infälld i regelväggar, klamras utanpåliggande i lättare miljö och har mantel av icke UV-skyddat utförande.

Den gamla svenska EKK:n från tex 70-talet var av mycket kraftigt utförande där en 3G1.5 var lika grov som nutida 5G1.5, redan ledare plus utfyllnad motsvarade Dy på nuvarande kompletta kabel.
GK100, jag har märkt att du kan väldigt mycke. Hur länge har du "hängt med i svängarna" egentligen? :pd^_^b

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.