Får man fräsa ett spår i väggipsskiva och i den dra fram EKK kabel dolt till en handdukstork. Över gipsen ska det sen varra kakel.
 
Skulle istället rekomendera att du drar rör istället med fk i, alternativt ekk i rör. Är alltid en fördel att kunna byta kabel.
 
Man ska ju egentligen inte svara när man bara "tror". Men jag vill bestämmt minnas att det i svensk standard står att man inte får blanda lösa kablar med kablar i rör i en installation. Om det generellt är draget FK i rör i en installation så får man alltså inte helt plötsligt börja förlägga lös kabel i vägg.

Jag hittar det dock inte i standarden nu men kanske nån annan här som vet mer. Det står då inget om det i föreskrifterna iaf. Eller jag kanske bara kommer ihåg i syne.

// DeBe
 
OK . Jag får krångla till det hela ytterligare. Det är nämligen så att det i dagsläget kommer in en EKK-kabel (dragen från en dosa i vägggen utanför badrummet). Är det alltså OK att dra den hela vägen runt väggarna, men inte lägga den i rör bara i badrumsdelen? :-/
 
Menar du utanpåliggande eller inbyggt i gipsväggen?
 
Jag tänkte fräsa ett spår uppe vid taket i gipsskivan, lägga kabeln eller rör och kabel i spåret, fylla på med nåt spackel och sen sätta kakel över alltihopa.
 
Så det är Ok om jag kör med rör?
 
behörig elektriker skrev:
Man får inte spackla in kabeln i väggen utan att den ligger i rör. Kabeln ska utan svårigheter kunna inspekteras och/eller bytas.
Nuförtiden får man väl lägga kabel i väggar utan rör bara man monterar genomspikningsskydd över urjackningarna i reglar.
 
behörig elektriker skrev:
Förutsatt att kabeln inte är en EKRK och att kabeln ligger i rör hela vägen i väggen, ja!
UTAN rör skrev jag, alltså en frihängande kabel inne i en gipsvägg är tillåtet om man spiksäkrar i reglarna.
 
behörig elektriker skrev:
Ditt inlägg hamnade före mitt! Har korrigerat det.

Svaret på ditt påstående är JA men du måste också ha dragavlastning i dosorna. Att ha kablarna lösa i väggen är heller inget att rekommendera eftersom du aldrig kommer att komma åt dom utan mindre svårighet.
Håller med dig, det är tillåtet men ganska korkat.
 
Hmm..
Har sett i en tidigare tråd här att man få göra precis så som efterfrågas, kanske inte med EKK dock..

Alltså, att det numera skall vara tillåtet att gjuta in kabel utan rör i väggar, golv etc.

Att det sedan är rätt dumt om man någonsin vill kunna byta ut en kabel som t.ex. blivit skadad och man således inte BÖR göra så är ju en annan sak - men nog har jag för mig att man FÅR..

I Elinstallationsguiden 522.8.8. talas ju om att en typ av "ledningssystem som är fastsatt i vägg avses bland annat ingjutna eller inmurade kablar".
I SS 436 40 00, tabell 52-1 anges att mantlade kablar får förläggas "utan fäste", och vidare i tabell 52-2 sägs att monteringstyperna 57, 58 kan monteras "dolt i byggnadsdel" "utan fäste".
Av tabell 52-3 framgår att typerna 57 och 58 är inmurning alt. ingjutning, med eller utan extra skydd.

Detta, tillsammans med inläggen i trådarna
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6953/2#2 och
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5633/4#4
får ju i alla fall mig att fundera på om det inte är OK att gjuta in kabel trots allt...
 
Debe: Det kravet har då aldrig jag hört talas om. Det faller på sin egen orimlighet.
 
Man tackar för allt engagemang. Slutsatsen blir att jag drar kabeln i rör och sen spacklar över.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.